Czekając na werdykt

Trwa drugi i zarazem ostatni dzień posiedzenia Trybunału Arbitrażowego FIA w Paryżu. W ciągu kilku najbliższych godzin powinniśmy poznać wynik pracy dwunastu sędziów. W tym wpisie postaram się na bieżąco umieszczać wszystkie informacje docierające z Paryża.

[13.57]

Na tym kończę dzisiejszą relację.

[13.40]

Bolidy napędzane silnikami Ferrari zdają się wygrywać pierwszą zimową batalię, ale poczekajmy jeszcze z ocenami.

[13.39]

Problem z samochodem (lub silnikiem) musi być poważny i nikt w ekipie Red Bulla nie zamierza tego ukrywać. Nie byłbym zdziwiony, gdyby Vettel już dziś nie pojawił się więcej na torze.

[13.37]

Tymczasem Sebastian Vettel nie ma najmniejszego zamiaru wyjeżdżać na tor. Według informacji przekazanych przez AMuS mistrz świata, przebrany w codzienne ubrania, rozgościł się w motorhome zespołu.

[13.32]

Marcus Ericsson wyjechał na tor, aby zaliczyć, pierwsze dzisiaj, okrążenie w CT05.

[13.18]

Zespoły prawdopodobnie dostały zielone światło, aby odstawić deszczówki na bok. Perez i Button wyjechali na tor na slickach i od razu znalazło to odzwierciedlenie na tablicy wyników.

[13.05]

Na szczęście w kontakcie z barierą nie ucierpiało nadwozie. Taki scenariusz mógłby całkowicie wykluczyć Mercedesa z dalszego testowania w Jerez.

[13.03]

Zgodnie z sugestiami Mercedes, po wczorajszej awarii zmuszony był wzmocnić przednie skrzydło, które nie wytrzymało obciążeń przy prędkości 300 km/h.

[13.02]

Button i Vettel dołączyli do Rosberga. Zobaczymy jak długo będą w stanie pozostać na torze. Gary Anderson we wczorajszej analizie wspominał, że wynik przejazd składający się z czterech do pięciu okrążeń można uznać za mały sukces.

[12.59]

Tymczasem zespół Marussia potwierdził, że ciężarówki dotrą wcześniej niż planowano, ale o testowaniu w dniu dzisiejszym nie ma już mowy.

[12.58]

Krótka wizyta u mechaników i Rosberg ponownie wyjeżdża na tor.

[12.57]

Rosberg powrócił na tor i podobnie jak w przypadku Vettela skończyło się na jednym okrążeniu.

[12.55]

Na torze nie dzieje się kompletnie nic, a w związku z kompletnie suchym torem zespoły zaczynają wywierać presję na Pirelli, aby zakończyć dziś zajęcia “na mokro”. Kierowca traktora z pewnością by się ucieszył.

[12.44]

Vettel ponownie pojawił się na torze, przerywając ciszę, ale podobnie jak poprzednio po okrążeniu instalacyjnym wrócił do garażu pozostawiając pusty tor.

[12.41]

Tymczasem Charlie Whiting w rozmowie z serwisem AUTOhebdo potwierdził, że projekt nosa bolidu Lotus jest legalny – http://www.f1talks.pl/2014/01/29/whiting-nos-lotusa-jest-legalny/

[12.36]

“Bez kija nie podchodź” – tak w skrócie można podsumować poniższe zdjęcie mechaników Saubera, wybierających się na spotkanie z bolidem.

[12.32]

Wczorajsze doniesienia o problemach z silnikami Renault powoli zaczynają znajdować potwierdzenie w ilości okrążeń wykonanych przez zespoły zasilane jednostkami z Viry.

[12.30]

Podczas testów w Jerez nie ma oficjalnej przerwy obiadowej, ale można się spodziewać, że wkrótce na torze zrobi się nieco ciszej.

[12.28]

Fakt związany z przedpołudniowymi jazdami. W ciągu trzech godzin zespoły wykonały więcej okrążeń (98) niż w ciągu całego wczorajszego dnia (93). Nowa technologia powoli pozwala się ujarzmiać.

[12.14]

Tutaj znajdziecie kilka słów na temat Boulliera i McLarena – http://www.f1talks.pl/2014/01/29/eric-boullier-dyrektorem-wyscigowym-mclarena/

[12.05]

Button zaliczył pomiarowe okrążenie i z czasem 1:36.232 wysunął się na czoło tabeli.

[12.04]

Na torze ponownie zielona flaga, co szybko wykorzystali Rosberg oraz Button.

[11.51]

Kolejne ujecie bolidu Sauber stojącego w żwirowej pułapce.

[11.50]

Czerwona flaga na torze, podczas gdy bolid zespołu Sauber nadal stoi poza torem.

[11.49]

Mercedes szybko uporał się z uruchomieniem W05 i Nico Rosberg mógł wyjechać na tor. Niestety, nawet gdyby chciał pozostać na nim dłużej, to przygoda Guttiereza ze żwirową pułapką przerwała sesję.

[11.33]

Z informacji docierających z toru wynika, że Mercedes ma już komplet części potrzebnych do naprawienia W05, więc w garażu rozpoczął się gorączkowy czas.

[11.14]

Jenson Button powraca na tor, tymczasem ekipa McLarena potwierdziła nawiązanie współpracy z Erickiem Boullier. Francuz będzie dyrektorem wyścigowym, a nad sobą będzie miał szefa zespołu, który zostanie zaprezentowany wkrótce.

[11.04]

Mała ciekawostka. Nad głowami kierowców, można zauważyć małe światełko w kolorze zielonym lub czerwonym. Jest to informacja dotycząca statusu pracy systemu ERS. Podobnie było w przypadku KERS, jednak wtedy lampka sygnalizacyjna znajdowała się na nadwoziu, przed kokpitem kierowcy.

[10.45]

Tył nowego bolidu McLarena wzbudził spore zainteresowanie. Tak zwane “siedzenie dla małpki” wydaje się być przytwierdzone do elementów zawieszenia, które również same w sobie wydają się mieć niekonwencjonalny kształt.

[10.40]

W międzyczasie Sebastian Vettel zaliczył okrążenie instalacyjne.

[10.39]

Bottas pojawił się na torze i w pierwszym mierzonym kółku uzyskał najlepszy dzisiaj czas 1:38.944. Na kolejnym okrążeniu urwał kolejne części sekundy – 1:38.374.

[10.31]

Bolid zespołu Marussia jest w drodze do Jerez. Transport dotrze na tor około godziny 14:30, więc jest mało prawdopodobne, że MR03 wyjedzie dzisiaj na tor.

[10.29]

Nowe przednie skrzydło dla W05 prawdopodobnie dotarło na tor (lub cały czas tam było), be Mercedes wkrótce powinien pojawić się na torze.

[10.26]

Poruszenie na torze, bo Raikkonen wykonał pierwszy w tym sezonie manewr wyprzedzania. Ofiarą padł Guttierez.

[10.21]

Na torze nadal największe zainteresowanie budzi “sztuczny deszcz”.

[09.27]

Bo77as również zaliczył okrążenie instalacyjne.

[09.22]

A oto i potwierdzenie.

[09.22]

McLaren jest pierwszym zespołem, który wysłał bolid na tor. Dla MP4-29 będzie to debiut podczas tegorocznych testów.

[09.20]

Zielona flaga, wkrótce pierwsze bolidy powinny pojawić się na torze. Wiele zespołów będzie próbowało nadrobić stracony wczoraj czas.

[09.18]

Na torze nadal nie ma zielonej flagi. W padoku cisza, więc nie powinniśmy się spodziewać zbyt szybkich wyjazdów.

[09.06]

A oto i zdjęcie wspomnianego wcześniej specjalistycznego sprzętu nawadniającego.

[09.05]

Ponieważ na torze pojawił się jedynie traktor, dodatkowo polewający nawierzchnię wodą, warto poświęcić chwilę, by przyjrzeć się bliżej bolidom, które wczoraj pokonały pierwsze kilometry [GALERIA] – http://www.f1talks.pl/2014/01/29/pierwszy-dzien-testow-w-jerez-w-obiektywie/

[08.48]

Firma Pirelli zdecydowała, że dziś odbędą się testy na mokro, piątek będzie normalnym dniem testowym.

[08.35]

Powoli na torze zaczyna robić się coraz bardziej tłoczno. Po całonocnych pracach nocna zmiana mechaników udaje się na zasłużony odpoczynek, a ich obowiązki przejmuje inny zespół.

Drugi dzień testów w Jerez rozpoczyna się deszczowo. Po nocnych opadach, tor jest jeszcze mokry. Jeśli taka pogoda się utrzyma to Pirelli prawdopodobnie zarządzi dzień testowania deszczówek, bo taki jest zapisany w harmonogramie testów. Jeśli to przeschnie, a w czwartek nadal będzie sucho, to włoski producent w piątek zamierza wylać hektolitry wody, aby umożliwić zespołom sprawdzenie opon deszczowych.

[14.57]

Na tym kończę dzisiejszą relację. Podsumowanie ostatnich dwóch godzin znajdziecie na blogu późnym popołudniem.

[14.52]

Caterham rzeczywiście wybiera się na tor – silnik już został odpalony.

[14.23]

Według informacji podanych przez AMuS wynika, że Mercedes kończy dzisiejsze zajęcia z powodu braku części zamiennych.

[14.13]

Tymczasem McLaren nadal ma problemy z uruchomieniem bolidu. Usterka wydaje się być złożona, bo dotyczy zarówno hydrauliki jak i instalacji elektrycznej.

[14.11]

Zespół Caterham przymierza się do pierwszego wyjazdu.

[14.01]

Red Bull i McLaren nadal nie opuściły garaży.

[13.54]

Zespół Ferrari poinformował, że przyczyną zatrzymania się Kimiego Raikkonena na torze w pierwszych minutach dzisiejszej sesji był problem z telemetrią.

[13.24]

Zespół Mercedesa potwierdził, że przyczyną wypadku Lewisa Hamiltona była awaria przedniego skrzydła. Poniżej moment uderzenia uchwycony w kadrze.

[12.58]

Zielona flaga ponownie na torze.

[12.54]

Pierwsze informacje mówią o dwóch możliwych przyczynach wypadku: awaria przedniego skrzydła lub awaria hamulców.

[12.51]

Czerwona flaga na torze. Hamilton po wykonaniu szybkiego okrążenia wypadł z toru w pierwszym zakręcie i mocno porozbijał W05.

[12.23]

Podobnie jak w przypadku wprowadzania KERSu mechanicy przy nowych jednostkach muszą zachować szczególne środki ostrożności.

[12.01]

Kolejny materiał prezentujący bolid Ferrari na torze.

[11.39]

Red Bull nadal w garażu. Czyżby jakieś problemy? Najwyraźniej tak…

[11.38]

Również Raikkonen ma za sobą okrążenie pomiarowe – 1:35.607.

[11.33]

[11:30] Na torze pojawił się bolid zespołu Sauber, podczas gdy VJM07 powrócił do garażu po problemach technicznych na pierwszym okrążeniu.

[11.26]

Lewis Hamilton wykonał pierwsze pomiarowe okrążenie, na którym osiągnął czas 1:33.305.

[11.22]

Caterham nadal pracuje nad rozwiązaniem problemu w CT04, natomiast zespół Marussia poinformował, że MR03 jest już w drodze do Jerez.

[11.13]

Tymczasem serwis AMuS opublikował pierwszą porcję zdjęć z Jerez – http://www.auto-motor-und-sport.de/bilder/f1-test-jerez-tag-1-die-ersten-bilder-der-neuen-f1-autos-8015933.html

[11.09]

Perez rzeczywiście pojawił się na torze, ale pokonał zbliżony dystans do bolidu Ferrari, po czym zatrzymał się w połowie okrążenia.

[10.51]

Do wyjazdu przygotowuje się zespół Force India.

[10.48]

Oprócz Mercedesa na wyjazd zdecydował się jedynie zespół Ferrari i tak mniej więcej to wyglądało (zanim coś poszło nie tak…)

[10.45]

Mercedes W05 już na pełnych obrotach.

[10.36]

[10:37] Brytyjczyk był pierwszym kierowcą, który pojawił się na torze w Jerez, ale jak zobaczycie poniżej nie obyło się bez problemów.

[10.34]

Lewis Hamilton zakończył trzecie instalacyjne okrążenie i wrócił do garażu.

[10.30]

Na torze ponownie zielona flaga, ale kierowcy nie kwapią się do wyjazdu. Bolid Ferrari wrócił do garażu.

[10.10]

Zespół Ferrari zaliczył falstart. Nowa konstrukcja zatrzymała się tuż po wyjeździe na tor, a Kimi Raikkonen musiał wrócić do garażu korzystając z jednego z samochodów należących do obsługi.

[10.07]

Lewis Hamilton jako pierwszy wyjechał na tor wykonując okrążenie instalacyjne.

[12.51]

[13:50] Oficjalne stanowisku trybuału:

Decision of the International Tribunal

The Tribunal, after having heard the parties and examined their submissions, decided that:

Mercedes be reprimanded;

Mercedes be suspended from participating in the forthcoming “three day young driver training test”;

Pirelli be reprimanded.

and rejected all other and further conclusions.

[12.48]

[13:45] Mercedes ukarany – http://www.f1talks.pl/2013/06/21/mercedes-ukarany/

[12.12]

[13:12] Na werdykt musimy poczekać jeszcze około 50 minut.

[11.22]

[12:22] Ciągle czekamy na werdykt, który prawdopodobnie jest już znany zainteresowanym stronom…

[11.01]

[11:58] Testy przeprowadzone przez Ferrari działają mocno na korzyść Mercedesa. Odbywały się w podobnych okolicznościach,wykorzystano te same procedury, więc część zarzutów stawianych niemieckiemu producentowi prawdopodobnie będzie odrzucona. Jedyna różnicę stanowi rocznik samochodu, bo skoro test z udziałem Massy nie wzbudził sprzeciwu FIA, to Rosberg i Hamilton powinni również zostać “rozgrzeszeni”.

[10.57]

[11:55] Werdykt powinien zostać opublikowany w ciągu kilku następnych minut…

[10.38]

[11:35] Pojawiają się sugestie, że włoski producent opon może wystąpić na drogę sądową przeciwko FIA. Wezwanie przed Trybunał Arbitrażowy, mimo, że Pirelli nie jest pod jurysdykcją FIA, miało narazić na szwank dobre imię firmy.

[10.14]

[11:10] Wracając jeszcze do wczorajszych zeznań Mercedesa. Według przedstawiciela niemieckiego koncernu kierowcy używali czarnych kasków ze względów bezpieczeństwa. Na torze w tym czasie pracowało tylko kilku ochroniarzy, a czarne kaski miały zapewnić kierowcom anonimowość i nie wzbudzać zainteresowania kibiców.

[09.58]

[10:57] Z najnowszych informacji wynika, że werdykt możemy poznać w okolicach południa.

[09.54]

[10:55] Protokół w takich sytuacjach przewiduje, że o werdykcie najpierw zostaną poinformowane podmioty, których dotyczy postępowanie. W dalszej kolejności zespoły, które wniosły protest, a potem pozostałe zespoły. Dopiero po wypełnieniu tych formalności werdykt zostanie ogłoszony publicznie.

[09.47]

[10:45] Pojawił się całkiem nowy aspekt sprawy, dotyczący bezpośrednio najmłodszych zespołów w stawce. Jeśli trybunał zdecyduje się wykluczyć Mercedesa z klasyfikacji konstruktorów, to zarówno Caterham, jak i Marussia otrzymają spory zastrzyk gotówki z tytułu podziału zysków. Od tego sezonu tylko pierwsza dziesiątka może liczyć na tego typu wsparcie finansowe.

[09.37]

[10:40] Decyzja Trybunału Arbitrażowego nie jest ostateczna, może zostać zakwestionowana i przedstawiona przed Międzynarodowy Sąd Apelacyjny.

[09.35]

[10:40] Kilka ciekawych uwag dotyczących całej sprawy znajdziecie w materiale Petera Windsora, który zaprosił do rozmowy redaktora naczelnego magazynu F1 Racing, Anthonego Rowlinsona – http://youtu.be/prU2xji3e48

[09.32]

[10:35] Warto również obejrzeć materiał przygotowany przez telewizję Sky Sports, która wysłała do Paryża swoją ekipę reporterów – http://www1.skysports.com/watch/video/sports/formula-1/8785686/kravitz-looks-at-testgate

[09.30]

[10:30] Wszystkim, którzy dopiero dzisiaj wgryzają się w sprawę polecam relację z wczorajszego dnia oraz krótkie podsumowanie, które przygotowałem dzisiejszego poranka.

[09.20]

[10:10] Z informacji, które właśnie otrzymałem wynika, że werdykt powinien zostać ogłoszony w okolicach godziny 14:00.

[15.59]

[16:55] Posiedzenie trybunału zostało zamknięte. Werdykt poznamy dopiero jutro, sędziowie muszą mieć czas, aby zapoznać się ze zgromadzonym materiałem.

[15.58]

[16:52] FIA podziękowała Brawnowi za szczerość i prawdomówność.

[15.56]

[16:50] Przedstawiciel FIA w odpowiedzi na tłumaczenia Pirelli przypomniał, że jednym z elementów kontraktu podpisanego przez dostawcę opon jest przestrzeganie regulaminu sportowego.

[15.54]

[16:45] Przedstawiciel Pirelli przyznał, że włoski producent poprosił Mercedesa o wykorzystanie aktualnego samochodu.

[15.49]

[16:30] Pojawiają się kolejne sugestie, że werdykt może zostać ogłoszony dopiero jutro, ale nie są to oficjalne informacje.

[15.44]

[16:00] Jako dowód, że FIA nie może ukarać “osób trzecich” prawnik włoskiego producenta przypomniał sprawę Flavio Briatore z 2009 roku.

[15.42]

[15:30] Pirelli rozpoczęło swoją obronę od stwierdzenia, że nie działa pod jurysdykcją FIA.

[13.39]

[14:40] Rozpoczyna się wystąpienie przedstawiciela Pirelli.

[13.19]

[14:17] W całym zamieszaniu umknęła mi jedna ciekawostka. Mercedes przeprosił za to, że kierowcy w czasie testu używali innych kasków.

[13.15]

[14:10] Myślę, że to dobry moment, aby uporządkować informacje, które mamy do tej pory. FIA zarzuca Mercedesowi oraz Pirelli złamanie zapisów regulaminu sportowego. Dokładnie chodzi o artykuł 151c, czyli działanie na szkodę konkurencji. Dodatkowo przedstawiciel federacji zasugerował, że Mercedes odniósł znaczne korzyści uczestnicząc w teście.

Niemiecki zespół odpiera zarzuty, wskazują, że test był organizowany przez Pirelli i to włoski producent miał obowiązek ustalić wszystkie szczegóły z FIA. Nie podlega wątpliwości, że Pirelli miało prawo do organizacji takiego testu. Dodatkowo Mercedes przedstawił dowód, będący fragmentem komunikacji pomiędzy Whitingiem, a prawnikiem FIA. Z przedstawionego materiału wynika, że test zorganizowany przez Pirelli nie naruszał interesów innych zespołów.

[13.08]

[14:07] Już wiadomo, że przesłuchanie przedstawicieli firmy Pirelli opóźni się, co każe sądzić, że werdykt możemy poznać dopiero jutro.

[13.05]

[14:03] Stało się to, na co wszyscy czekaliśmy. Mercedes przedstawił fragment korespondencji pomiędzy Whitingiem, a jednym z prawników FIA. Poniżej przytoczony fragment:

Whiting: “W mojej ocenie taki test nie będzie w rzeczywistości organizowany przez uczestnika. Czy myślisz, że moglibyśmy zająć takie stanowisko, żeby umożliwić Pirelli przeprowadzenie testu?”

Sebastian Barnard: “Moglibyśmy zająć takie stanowisko.”

[12.06]

[13:04] Ross Brawn zasugerował, że pomimo, że test organizowany był przez Pirelli, to Mercedes dodatkowo otrzymał zielone światło od FIA.

[11.32]

[12:31] Znamy już linię obrony Mercedesa. Test był organizowany przez Pirelli i to włoski producent miał obowiązek ustalić wszystkie szczegóły z FIA.

[11.28]

[11:51] Warto jeszcze dodać, że cała oficjalna komunikacja pomiędzy FIA i pozostałymi uczestnikami serii ma formę pisemną. Gdyby Mercedes otrzymał pisemne pozwolenie, automatycznie trafiłoby on do innych zespołów.

[10.51]

[11:50] Wiadomo już, że głównym zarzutem wystosowanym przez FIA względem Mercedesa i Pirelli jest złamanie artukułu 151c Regulaminu Sportowego, czyli w skrócie działanie na szkodę interesów konkurencyjnych zespołów.

[10.48]

[11:48] FIA zakwestionowała również, że Mercedes nie odniósł żadnych korzyści uczestnicząc w testach.

[10.47]

[11:43] Ted Kravitz w pierwszym wejściu na żywo w stacji Sky Sports News poinformował, że prawnik reprezentujący FIA kolejno “odstrzelił” wszystkie argumenty przestawiane w ciągu ostatnich kilku tygodni przez Mercedesa. Na pierwszy ogień poszło pozwolenie na testy, które miało zostać udzielone przez Charliego Whitinga. Potwierdził, że rozmowy miały miejsce i delegat techniczny FIA wstępnie zaakceptował pomysł Mercedesa, ale warunkiem było poinformowanie wszystkich pozostałych zespołów o takiej możliwości. Tymczasem o testach nie wiedziały ani zespoły ani FIA.

[09.39]

[10:37] Dodatkowo przedstawiciel FIA poinformował, że firma Pirelli oprócz pozwolenia na testy, ma w kontrakcie również zapis obligujący do przestrzegania regulaminu sportowego.

[09.36]

[10:35] Stanowisko FIA w tej sprawie jest jasne – nie było pozwolenia na test, a wymiana informacji była bardzo pobieżna. Test bez zgody oznacza złamanie regulaminu.

[09.27]

[10:26] FIA: “To jest spór, w którym mamy bardzo mało faktów. Wiemy kiedy test się odbył, gdzie z jakimi samochodami i kierowcami.”

[09.24]

[10:24] Według FIA test nie został zatwierdzony.

[09.20]

[10:18] Przedstawiciel FIA otworzył przesłuchanie przedstawiając tło sprawy oraz potwierdzając, że była komunikacja na linii Mercedes – FIA w sprawie testów, ale miała jedynie charakter informacyjny. Nie znalazły się w niej żadne szczegóły dotyczące formy testu.

[09.09]

[10:08] Autosport potwierdził obecność Christiana Hornera w towarzystwie Paula Monaghana, głównego inżyniera. Ferrari, McLaren i Williams również mają swoich obserwatorów.

[09.08]

[10:05] Oprócz wspomnianych wcześniej prawników Mercedesa reprezentuje Ross Brawn, szef inżynier wyściogowych Andrew Shovlin i menadżer zespołu Ron Meadows. Pirelli reprezentuje Paul Hembery.

[09.05]

[10:03] Słowa na temat przebiegu przesłuchania. Najpierw głos zajmie Charlie Whiting z ramienia FIA. Później do tych informacji będą mogli się odnieść odpowiednio przedstawiciele Mercedesa oraz Pirelli.

[09.02]

[10:01] Również zespół Force India postanowił dziś sprawdzić swój bolid na prostej. Miejsce akcji – Duxford.

[09.00]

[9:58] Przesłuchanie zostało oficjalnie rozpoczęte. Zakaz używania mediów społecznościowych oznacza, że informacje dotyczące przebiegu postępowania, będą pojawiać się jedynie podczas przerw. Musimy uzbroić się w cierpliwość.

[08.57]

[9:56] Tymczasem, również we Francji, zespół Caterham rozpoczął testy aerodynamiczne – https://twitter.com/MyCaterhamF1/status/347595218557730817/photo/1

[08.53]

[9:55] Pojawiają się niepotwierdzone informacje, że FIA zaproponowała Mercedesowi “korzystny” układ, po warunkiem przyznania się do winy. Niemiecki zespół miał odrzucić te ofertę i będzie się starał oczyścić z zarzutów przed Trybunałem Arbitrażowym FIA.

[08.50]

[9:50] Okazuje się, że każdy z zespołów wysłał do Paryża swojego obserwatora, więc obecność Hornera nie powinna szczególnie dziwić.

[08.47]

[9:40] Tom Cary z The Telegraph donosi, że Pirelli reprezentuje ten sam prawnik, który wywalczył zniesienie zakazu pracy w F1 dla Pata Symondsa po aferze Crashgate.

[08.47]

[9:35] Alan Baldwin z agencji Reutersa poinformował, że Mercedesa reprezentuje Paul Harris, prawnik, który w 2009 roku wygrał batalię dla Brawna o podwójny dyfuzor.

[08.47]

[9:30] W Paryżu pojawił się niespodziewanie Christian Horner i jak na razie nie wiadomo w jakim charakterze będzie tam występował.

[08.46]

[9:25] Na miejscu są wysłannicy obu Brytyjskich stacji transmitujących wyścigi. BBC wysłało Toma Clarksona (@TomClarksonF1), a telewizja Sky Sports Teda Kravitza (@tedkravitz) i Craiga Slatera (@craigslatersky). Niestety wszyscy przybyli dziennikarze zostali poinformowani o zakazie używania Twittera oraz innych mediów społecznościowych.

[14.53]

Dochodzi 15:00. Przed kierowcami jeszcze dwie godziny pracy, a ja niestety muszę się z Wami pożegnać. Zapraszam jutro i czekam na wasze opinie na temat nowych bolidów i pierwszego dnia testów w komentarzach.

[14.43]

Rosberg przejechał dziś zaledwie 14 okrążeń.

[14.41]

Mercedes ustalił przyczynę problemu w samochodzie Nico Rosberga. Z uwagi na potrzebę przeprowadzenia pewnych modyfikacji bolid W04 nie pojawi się już dziś na torze.

[14.27]

Awaria w MP4-28 usunięta. Jenson Button wraca na tor.

[14.20]

Valtteri Bottas również odpoczywa http://t.co/QM2k0jOu

[14.15]

Grosjean w drodze na zasłużony obiad – pierwsze pole w tabeli oraz 34 okrążenia na karku http://t.co/PBlqn0tq

[14.14]

Mercedes również sprawdza temperaturę elementów w okolicy wydechu http://www.f1fanatic.co.uk/2013/02/05/f1-cars-hit-track-testing-starts-spain/merc-rosb-jere-2013-3-2/

[13.39]

Podobnie zresztą jak Felipe Massa – http://t.co/xmrTew2t

[13.38]

Teoretycznie, w porze obiadu powinno na torze być cicho, ale Grosejan zacięcie realizuje swój plan http://t.co/FAgheFL9

[13.26]

Pirelli na pierwsze testy w Jerez dostarczyło każdemu kierowcy 35 kompletów opon łącznie z deszczowymi. 20 zestawów wybrał włoski producent, a o kolejnych 15 zestawach decydował każdy z zespołów. Nowe auta i nowe opony to dużo zagadek dla inżynierów.

[13.22]

Tył RB9 cały w farbie http://www.auto-motor-und-sport.de/bilder/fotogalerie-f1-test-jerez-tag-1-neue-autos-erstmals-auf-der-strecke-6586383.html?fotoshow_item=70#fotoshow_item=72

[12.35]

Toro Rosso z silnikami Renault od 2014 roku? http://www.f1talks.pl/2013/02/05/toro-rosso-z-silnikiem-renault-od-2014-roku/

[12.18]

MP4-28 nadal w garażu. Kiepski dzień dla Jensona Buttona, bo nic nie wskazuje na to, że wkrótce będzie mógł powrócić na tor.

[12.17]

Po trzech godzinach zajęć najlepszy czas uzyskał Daniel Ricciardo – 1’20″547

[12.14]

Tak wygląda druga strona toru w Jerez – raj dla miłośników nieco większych maszyn http://t.co/9fSLv4MH

[12.05]

Pierwsza przygoda Pastora Maldonado – przestrzelił wjazd do alei serwisowej http://t.co/NiuLTXZn

[12.00]

Dlaczego Alonso nie testuje w Jerez? http://www.f1talks.pl/2013/02/05/dlaczego-alonso-nie-testuje-w-jerez/

[11.35]

Duża galeria zdjęć z pierwszych dwóch godzin zajęć na torze Jerez http://www.auto-motor-und-sport.de/bilder/fotogalerie-f1-test-jerez-tag-1-neue-autos-erstmals-auf-der-strecke-6586383.html

[11.27]

Caterham CT03 w akcji http://t.co/H07c4AmN

[11.25]

Zbiór ciekawych zdjęć bolidu Ferrari F138 z pierwszych chwil na torze w Jerez http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?f=12&t=14597&start=225

[11.21]

Problem w bolidzie Rosberga, o którym wspominałem wcześniej wynikał z awarii elektryki w samochodzie.

[11.20]

Bolid Lotusa wyjechał na tor z dwoma charakterystycznymi wlotami nad głową kierowcy, jednak warto dodać, że oba są dziś zaklejone http://t.co/k98lz20G

[11.01]

Zdjęcie na potwierdzenie moich słów o awarii Mercedesa W04 http://s2.spiced.co/f1/full/5110d6470448ce0cef800dad895a8c1b39f9948dbff3a.jpg

[10.59]

Bolid Mercedesa kolejną ofiarą testów. Rosberg był zmuszony zatrzymać się na torze. W okolicy silnika pojawił się ogień.

[10.55]

Relacja telewizji Sky Sports z prezentacji bolidu Marussia http://www1.skysports.com/formula1/video/12870/8472184

[10.46]

Znana jest już przyczyna awarii w bolidzie Jensona Buttona. Z pierwszych informacji wynika, że zawiodła pompa paliwa.

[10.27]

McLaren wraca na tor http://t.co/DMulYLXw

[10.24]

Paul di Resta u swoich mechaników http://t.co/5VyGtB8y

[10.14]

Grosjean rozpoczyna okrążenie instalacyjne http://t.co/C5K4gycl

[10.14]

Zespół Marussia miał dziś potwierdzić drugiego kierowcę, ale do tej pory nie ma żadnego komunikatu w tej sprawie. Nie wiadomo również kto będzie testował MR-02 podczas dwóch ostatnich dni.

[10.14]

Mark Webber zabiera RB9 na pierwszą przejażdżkę http://t.co/sxme4CUS

[10.14]

Williams zaprezentował dziś jedynie nowe malowanie http://www.f1fanatic.co.uk/2013/02/05/williams-reveal-2013-livery-fw34/

[10.13]

Boczne wloty powietrza w bolidzie Saubera są bardzo, bardzo wąskie http://t.co/8vbGwYMV

[10.13]

Godzina minęła, a Lotus nadal w garażu. Czyżby mięli coś do ukrycia? http://t.co/blZrbpCR

[10.12]

Zdjęcia z prezentacji to jedno, a tor pokazuje swoje. Nowe Ferrari F138 z całą masą sensorów mierzących temperaturę w okolicy wydechu http://t.co/0Lko87Gc

[10.12]

Sesja została wznowiona

[10.12]

McLaren MP4-28 pierwszą “ofiarą” testów – bolid Jensona Buttona potrzebował pomocy, aby wrócić do garażuhttp://t.co/XWsZ01Id

[10.12]

Po pięćdziesięciu minutach dwóch kierowców ma na swoim koncie okrążenia pomiarowe Pastor Maldonado oraz Felipe Massa

[10.12]

Kogo można się spodziewać dziś za kółkiem? http://www.f1talks.pl/2013/02/04/bianchi-bedzie-testowal-z-force-india/

[10.11]

Ważny moment w karierze Giedo van der Garde http://t.co/iLkB2VNp

[10.10]

Sezon 2013 wystartował wraz z pierwszym samochodem, który pojawił się na torze w Jerez!

[14.10]

Jestem zmuszony zakończyć dzisiejszą relację w tym momencie. Jutro będziecie zmuszeni zadowolić się jedynie czasami, bo czekają mnie nieco inne obowiązki.

[14.08]

Pierwsz trójka to Schumacher, Webber i Ricciardo.

[14.08]

Do końca dzisiejszych zajęć pozostało mniej niż trzy godziny.

[14.01]

Tymczasem mam już dla Was pierwsze zdjęcia z dzisiejszych jazd http://www.f1talks.pl/2012/02/08/drugi-dzien-testow-w-obiektywie/

[13.43]

W zeszłym roku najlepszy czas testów w Jerez wynosił 1:19.832. Patrząc na tabelę nie mam wątpliwości, że inżynierowie odzyskali utracony przez zmianą przepisów docisk.

[13.17]

Perez ma chwilę dla siebie…

[13.16]

Pojawia się wiele pytań o sens testowania starym samochodem. Mercedes przywiózł w zasadzie maszynę z sezonu 2011 i nie widać na niej większych zmian. w tym przypadku chodzi głównie o zapoznanie się z nowymi mieszankami Pirelli oraz być może test kanału F, który ma znajdować się w przednim skrzydle.

[13.09]

Cztery czołowe zespoły ubiegłego sezonu wysłały swoich kierowców na tor.

[13.08]

Kolejne potwierdzenie, że w tych testach czasy są na drugim miejscu tym razem z obozu Ferrari. Nicolas Tombazis: “…absolutely did not have an eye on the stopwatch, preferring to concentrate on gathering as much data as possible in order to get as good an understanding as possible of the behaviour of the car”.

[13.06]

Pierwsza szóstka 1) Schumacher 1:18.561, 2) Webber 1:19.184, 3) Ricciardo 1:19.587, 4 Bianchi 1:20.22, 5) Raikkonen 1:20.239, 6) Button 1:20.688

[13.05]

Zbliża się pora obiadowa. Perez i Kovalainen opuścili kokpity.

[12.37]

Horner powiedział reporterom BBC, że w zeszłym roku RB7 poprawił osiągi od pierwszego testu do pierwszego wyścigu o ponad 2 sekundy.

[12.33]

Na torze Schumacher, Webber, Bianchi, Massa i Kovalainen.

[12.29]

Jak słusznie zauważył jeden z czytelników temperatura na torze wzrasta, co może wkrótce przełożyć się na jeszcze lepsze wyniki.

[12.28]

Button po czterech okrążeniach wrócił do garażu. Czasy zanotowane podczas tego wyjazdu bardzo mocno się od siebie różnią.

[12.27]

Warto zwrócić uwagę na niezawodność bolidów. Caterham, który w zeszłym sezonie pluł olejem na prawo i lewo przejechał już 65 okrążeń bez żadnej usterki.

[12.21]

Również Button zanotował swój najlepszy wynik 1:20.688.

[12.20]

De la Rosa poprawił swój wynik 1:23.741. Hiszpańscy kibice szaleją na trybunach…

[12.19]

Raikkonen wskoczył na piątą pozycję z czasem 1:20.239.

[12.17]

oraz McLarena…

[12.16]

Coś dla fanów Raikkonena…

[12.14]

McLaren informuje na Twitterze, że zespół ma jeszcze wiele rzeczy do sprawdzenia i nie należy spodziewać się zawrotnych wyników.

[12.11]

Schumacher dość mocno popracował na ostatnim kółku i jest efekt 1:18.561.

[12.09]

Raikkonen powrócił na tor po kłopotach z bolidem. Po przejechaniu 7 okrążeń wrócił do swoich mechaników i jest zadowolony ze zmian, które zostały wprowadzone.

[11.33]

Już jest 1:19.184 na koncie Australijczyka.

[11.31]

Webber na torze, a w planie bardzo szybki przejazd, tempem kwalifikacyjnym. Zobaczymy, co z tego wyjdzie.

[11.27]

W międzyczasie polecam obejrzeć wczorajszy wywiad z Adrianem Neweyem
http://youtu.be/G6j2B2q0xZo

[11.25]

Nawet niewielki zysk ze strony układu wydechowego może okazać się na wagę złota.

[11.24]

Wracając do wydechu to zespół Ferrari testował wczoraj trzy różne warianty. Zmiany były wprowadzane przez inżynierów w garażu, czego skutkiem były ślady porozcinanego nadwozia.

[11.23]

Perez zdecydował się wyjechać na tor.

[11.22]

Całkowita cisza na torze po zjeździe Massy i Maldonado.

[11.20]

Webber potwierdza dobre tempo 1:19:459.

[11.14]

Maldonado błysnął tempem 1:21.529

[11.12]

Kilka zespołów już wczoraj “poparzyło” swoje cacka…

[11.09]

Zespoły mimo zakazu dmuchania spalinami w bolid już próbują budować specjalne kanały do kierowania strugi gazów wylotowych w odpowiednie miejsce.

[11.07]

Jego kontrola ma być pewnym wyznacznikiem dla zespołów na co można sobie będzie pozwolić, a co będzie zakazane.

[11.06]

Na torze jest dziś obecny Charlie Whiting, który ma się przyjrzeć rozwiązaniom technicznym, szczególnie układom wydechowym.

[11.04]

Najpierw wciągnął na tor trochę żwiru, a później E20 zgubił nieco oleju.

[11.04]

Raikkonen uszkodził swój samochód przed pojawieniem się pierwszej czerwonej flagi na torze.

[11.02]

Tylko pięć okrążeń ma na swoim koncie wspomniany przed chwilą Raikkonen.

[10.57]

Kimi Raikkonen wolniejszy od swojego rodaka o prawie cztery sekundy. Co się stało z wczorajszym tempem?

[10.55]

Wczoraj mniej więcej w tym czasie padł najlepszy czas dnia, więc bądźcie czujni.

[10.53]

Myślę, że chat nieco ożywi atmosferę i liczę na ciekawą dyskusję.

[10.49]

Na czele tabeli z czasami Webber, Ricciardo i Button.

[10.48]

Witam wszystkich w nieco zmienionej formie relacji.

[10.43]

CoveritLive ma dziś ogromne problemy z działaniem. Relacja z jego użyciem jest wręcz niemożliwa.