Nos Lotusa jest legalny, ale pozostaje w szarej strefie
Lotus zaskoczył wszystkich prezentując nowy bolid, w którym nos ma niesymetryczną budowę. Prawy “kieł” jest dłuższy o około 5 centymetrów i nie ma w tym grama przypadku. Inżynierowie z Enstone wykazali się sporą kreatywnością znajdując szarą strefę w przepisach FIA, a później skutecznie ją wykorzystując.
Kluczem do rozwiązania całej zagadki jest artykuł 15.4.3 regulaminu technicznego, który określa parametry struktury zderzeniowej.
No part of this structure may lie more than 525mm above the reference plane.
It must have a single external cross section, in horizontal projection, of more than 9000mm² at a point 50mm behind its forward-most point. Furthermore :
a) No part of this cross-section may lie more than 250mm or less than 135mm above the reference plane.
b) The centre of area of this section must be no more than 185mm above the reference plane and no less than 750mm forward of the front wheel centre line.
Struktura zderzeniowa o określonej powierzchni przekroju ma rozpoczynać się 50 milimetrów za najbardziej wysuniętym punktem bolidu. Gdyby obie końcówki miały równą długość, to wirtualny punkt, od którego mierzono by te wartości wypadałby pomiędzy “kłami”, w obszarze, który w projekcie Lotusa miał pozostać wolny od jakichkolwiek elementów. Zrównanie obu końcówek, przy utrzymaniu obecnego kształtu czyniłoby nos niezgodnym z przepisami.
Kontrowersje może wzbudzać fakt, że struktura zderzeniowa znajduje się tylko w prawej, dłuższej końcówce nosa, a lewa służy jedynie jako podtrzymanie płatu skrzydła. To może tłumaczyć trudności, jakie Lotus napotkał w procesie homologacji, a jednocześnie budzić pewnie obawy dotyczące bezpieczeństwa. Przesunięcie strefy na prawy “kieł” powoduje, że przy uderzeniu lewym kierowca będzie pozbawiony ochrony. Niebezpieczne może się również okazać uderzenie z boku w lewą końcówkę, pozbawioną wzmocnienia.
Inżynierowie Lotusa odnieśli pierwsze małe zwycięstwo, które z punktu widzenia aerodynamiki może mieć ogromne znaczenie. Okno pomiędzy kłami jest największe w odniesieniu do dotychczas zaprezentowanych rozwiązań w tym obszarze. To będzie miało bezpośrednie przełożenia na pracę dyfuzora i pozytywnie wpłynie na docisk bolidu.
(26 Jan 01:24)
Dziękuję.
Ferrari wydaje się wcale nie przejmować wielkością okna, ale wzorem do naśladowania to Oni dawno nie byli.
No Adrian dawaj tego brzydala 🙂
(26 Jan 09:09)
“Kontrowersje może wzbudzać fakt, że struktura zderzeniowa znajduje się tylko w prawej, dłuższej końcówce nosa”
Hmm. Przecież struktura zderzeniowa zaczyna się na czubku, a kończy na survival cell. To nie ten kilkucentymetrowy dzyndzel ma służyć jako ochrona, tylko całość nosa.
(26 Jan 10:46)
Rzeczywiście nie byłem zbyt precyzyjny. Generalnie chodziło mi o to, że struktura zaczyna się w prawej końcówce, a lewa to “wydmuszka”. Odległość między prawym i lewym kłem nie jest duża, ale jednak może mieć wpływ na bezpieczeństwo kierowcy przy bocznym uderzeniu.
(26 Jan 11:09)
Zdaje mi się, że właśnie zderzeniówka jest w obu kłach, a tylko te wystające niewiele ponad 5cm jest puste w środku.