WMSC zatwierdziła zmiany w przepisach, dotyczące sezonów 2013 i 2014

W środę Światowa Rada Sportów Motorowych, która zebrała się w Stambule, podjęła kilka decyzji dotyczących bliższych i nieco bardziej odległych zmian dotyczących F1. Pierwszym punktem na opublikowanej przez FIA liście jest zmiana terminu rozegrania przyszłorocznego GP Niemiec, umożliwiająca organizację jednego dodatkowego wyścigu na terenie Europy. Jeszcze niedawno typowano Francję, w ostatnich dniach wskazywano na Turcję, a dziś, wobec braku zaangażowania finansowego ze strony tureckiego rządu, pojawił się pomysł rozegrania wyścigu w Austrii.

Na spotkaniu mocno dyskutowano kwestie techniczne, dotyczące zarówno przyszłego sezonu, jak i roku wielkich zmian, jakim bez wątpienia będzie 2014.

Zmiany w regulaminie technicznym – 2013

– wprowadzone zostaną bardziej rygorystyczne testy elastyczności przedniego skrzydła,

– wprowadzone zostaną małe zmiany w okolicy struktury zderzeniowej nad głową kierowcy,

– zwiększono limit wagi samochodu z uwagi na nowe opony, które w przyszłym sezonie będą nieco cięższe,

– usunięty został zapis dotyczący siły wyższej w odniesieniu do sytuacji, w której samochód nie może wrócić do alei serwisowej po zakończeniu kwalifikacji,

– wszystkie nadwozia będą testowane z maksymalnym obciążeniem (do tej pory tylko jedno nadwozie poddawano takim testom, kolejne były sprawdzane z ładunkiem mniejszym o 20%),

Zmiany w regulaminie sportowym – 2013

– ze względów bezpieczeństwa system DRS podczas wszystkich sesji będzie mógł być używany jedynie w wyznaczonych strefach,

– godzina policyjna zostanie wydłużona z 6 do 8 godzin w czwartkową noc i tylko dwukrotnie będzie ją można złamać w trakcie sezonu nie ponosząc z tego tytułu żadnych konsekwencji,

Zmiany w regulaminie technicznym – 2014

– wymaganie, że samochody będą się poruszać w alei serwisowej zasilane wyłącznie energią elektryczną zostało przesunięte na rok 2017

– ograniczono wykorzystanie zaawansowanych i kosztownych technologii w obszarze jednostki napędowej,

– wprowadzono zmiany w projekcie nadwozia, który oryginalnie zakładał redukcję docisku – powrócono do specyfikacji obowiązującej w sezonie 2012.

– minimalna waga bolidu została podniesiona z uwagi na większą wagę jednostek napędowych.

źródło: fia.com

Szczególnie przedostatni zapis na liście wzbudził wiele dyskusji i kontrowersji. Jego konstrukcja sugeruje, że zmiany będą znacznie mniejsze niż pierwotnie planowano, ale wcale tak nie musi być, o czym postaram się napisać w jednym z kolejnych wpisów. Już teraz zapraszam i przypominam, że zostało jeszcze tylko pięć dni, aby oddać głos w Silverstone Media Awards 2012.