Adam Parr: Ciężko było odejść, ale nie tęsknię

11 października miała miejsce polska premiera książki „Rywalizacja totalna. Wojny za kulisami F1″, której autorami są Ross Brawn oraz Adam Parr. Na temat samej książki mogliście już przeczytać na blogu, bo trafiła ona do mnie jeszcze na etapie przekładu. Bez zdjęć, kolorowej okładki, a jednak mocno uruchomiła wyobraźnię i pozwoliła dużo lepiej zrozumieć mechanizmy rządzące królową sportów motorowych.

Książka jest formą wywiadu, zapisem rozmowy, w której stroną zadającą pytania był Adam Parr. Wspólnie z Wydawnictwem SQN postanowiliśmy zakręcić fotelami i postawić byłego prezesa zespołu Williams w ogniu pytań. Co z tego wyszło?

Adam Parr ze swoją najnowszą książką (fot. archiwum prywatne)

English version…

Daniel Biały: Czy tęsknisz za F1? Ciężko było zostawić to wszystko za sobą?

Adam Parr: Ciężko było odejść, ale nie tęsknię. Od kiedy odszedłem z F1 pięć lat temu pomogłem uruchomić 10 przedsięwzięć biznesowych, napisałem dwie książki, zdobyłem doktorat i pracowałem z niezwykłymi ludźmi, których nie poznałbym, gdybym pozostał w F1. Jednak wiele z tych rzeczy stało się możliwe dzięki mojemu pobytowi w F1 – jestem za to bardzo wdzięczny. W czasie pobytu w F1 wszedłem w dwie relacje, które zdefiniowały moje teraźniejsze życie – z Maxem Mosleyem oraz Samem Michaelem. Z Maxem mamy mały, wspólny fundusz kapitałowy, który od kilku lat inwestuje w start-upy oraz komercjalizację pomysłów (spin-outs), które powstały na Uniwersytecie Oxforda. Z Samem jesteśmy współtwórcami biznesu w dziedzinie systemów uczących się, którym Sam zarządza z Australii.

DB: Ross Brawn jest teraz ważną częścią zespołu Liberty Media. Może jest tam miejsce dla Adama Parra?

AP: Nie!

DB: Spędziliście razem długie godziny pracując nad twoją ostatnią książką „Rywalizacja Totalna”. Czy to zmieniło twój pogląd na F1 i twoją przygodę z Williamsem?

AP: Tak naprawdę pisząc moją pierwszą książkę „The Art of War – Five Years in Formula One” miałem okazję, aby spojrzeć wstecz na mój czas [w F1] – szczególnie na to, co poszło źle. Wspólna książka z Rossem była o nim, ale oczywiście możesz dużo dowiedzieć się o sobie słuchając kogoś bardzo uważnie, szczególnie, że pracował on w tym samym świecie i miał wiele podobnych, a także skrajnie różnych doświadczeń.

DB: Czytając twoją książkę można odnieść wrażenie, że uważasz, że przegrałeś bitwę z Berniem Ecclestonem. Przegrałeś prywatną potyczkę, ale może wygrałeś coś większego? Nie ma samochodów klienckich, a Williams ciągle jest na torach i w tej chwili jest czymś więcej niż „tylko” zespołem wyścigowym – mam na myśli Williams Advanced Engineering.

AP: Jestem bardzo dumny z tego, co Williams osiągnął w ciągu tych pięciu lat i z tego co sport osiągnął w obszarze redukcji kosztów i radzenia sobie w trudnych czasach. Nie jestem jednak przekonany, czy prawdą jest, że nie ma dziś zespołów klienckich – to jest bardzo zła wiadomość. Na ten moment nie ma ani Berniego, ani mnie w F1. Takie jest życie!

DB: W ostatnim tygodniu miałem okazję obejrzeć film „Williams”. To niezwykła historia i co ważniejsze napisana przez życie. Frank zbudował coś wyjątkowego. Czy uważasz, że „małe” zespoły nadal mają szansę walczyć z zespołami fabrycznymi? Co Ross może zrobić, aby pomóc, dać szansę zespołom takim jak Williams czy Sauber? Może ty masz jakieś pomysły?

AP: Ross musi pracować z FIA, aby wprowadzić nowe regulacje silnikowe i znacznie zmniejszyć koszt jednostek oraz wyrównać możliwości. Udało mam się zmniejszyć koszt silników z 25 milionów euro do 5 milionów, a teraz one znowu kosztują 15 milionów rocznie. Druga rzecz to różnica w wydajności, która musi zostać zmniejszona. Nie wynika to z faktu, że nie lubię technologii, ale po pierwsze w przeciwieństwie do nadwozia nie buduje się nowego silnika każdego roku, więc jeśli jesteś z tyłu, to raczej zostaniesz z tyłu. Po drugie tylko kilka zespołów robi własne silniki. Dlaczego wydajność niezależnego zespołu ma być określona przez silnik, którego nie produkuje, szczególnie, że płaci za niego tak duże pieniądze?

DB: Czy tu wszystko rozbija się o pieniądze?

AP: Mówi się, że kierowcy dbają tylko o pieniądze, seks oraz ściganie i zmienia się tylko kolejność. Myślę, że tak ogólnie ludzie w F1 troszczą się o władzę, pieniądze i rywalizację. Wszystkie trzy element, ale w różnym stopniu. Jednak 99% wolałoby wygrać niż być bogatym.

DB: Strategia – to słowo pojawia się w twojej książce 190 razy. Myślisz, że ma ono dużo wspólnego z sukcesem w F1 oraz innych obszarach?

AP: Tylko 190 razy?! Strategia to proces, dzięki któremu radzisz sobie z przeciwnościami, aby osiągnąć określone cele. To jest „jak” robić wszystko w każdym aspekcie naszego życia. Odpowiedź brzmi tak!

DB: Jak ważne jest posiadanie odpowiednich ludzi? Jak ich znaleźć? Jak zdobyć ich zaufanie?

AP: Posiadanie odpowiednich ludzie jest najważniejsze, ale nie jedyne. Znajdujesz ich, potem przekonujesz by do ciebie dołączyli. Zdobywasz ich zaufanie traktując w taki sposób, jak sam chciałbyś być traktowany.

DB: Dominacja totalna to określenie rywalizacji w F1 w ostatnich latach. Po Red Bullu Mercedes zajął miejsce na szczycie. Oba zespoły w pełni na to zasłużyły, ale to może być dość… nudne. Czy wierzysz, że to może się zmienić po 2020?

AP: Powinno jeśli dojdzie do zmiany regulaminu – może się jednak okazać, że kombinacja kierowca – zespół znowu doprowadzą do dominacji. Musimy pamiętać, że jeśli samochody będą bliżej siebie, w obszarze wydajności, wszystko będzie zależało od kierowcy, więc istnieje ryzyko, że jeden kierowca zgarnie wszystko. Kiedy ludzie mówią, że sport jest nudny muszą zapominać o tym, że zawsze było tak samo. Williams dominował, McLaren dominował, Ferrari dominowało, Renault dominowało… a to były „złote lata” dla F1.

DB: „Rywalizacja Totalna” jest pełna interesujących i pikantnych historii. Dużo jest zostało w notesie lub pamięci? Powinniśmy się spodziewać kolejnej książki z twoim nazwiskiem na okładce?

AP: Tak, ale będzie ona o historii!

DB: Muszę o to zapytać. Byłeś blisko z Williamsem, a teraz Robert Kubica walczy o fotel wyścigowy w tym zespole. Co o tym myślisz? Czy to możliwe? Co może zaoferować ekipie?

AP: Próbowałem ściągnąć Kubicę do Williamsa i prowadziliśmy poważne rozmowy. Mam nadzieję, że wróci do F1 i byłoby świetnie, gdyby wrócił w Williamsie. Jest odważnym i zdecydowanym facetem, który ciężko pracował, aby odbudować swoje życie i karierę. Prawdziwy Polak!

Książka „Rywalizacja totalna. Wojny za kulisami F1” dostępna w salonach Empik w całej Polsce oraz na www.idz.do/f1talks-rywalizacja-totalna i empik.com. Tak się składa, że otrzymałem od Wydawnictwa SQN kilka egzemplarzy, które wkrótce mogą trafić w Wasze ręce.