L’Equipe: Odejście Vasseura to ogromna strata dla zespołu

Różne wizje rozwoju zespołu – taki powód wskazał Frederic Vasseur mówiąc o swoim odejściu z zespołu Renault. Choć decyzja została podjęta zaledwie kilka dni temu, to był to wynik wielu tygodni wewnętrznych tarć, które dały o sobie znać również podczas kończącego sezon spotkania najważniejszych osób w zespole.

Dziś głos w sprawie zabrał Cyril Abiteboul, który przejął tymczasowo pełnię władzy w zespole. Francuz w rozmowie ze stacją Infosport+ odniósł się do słów, już byłego kolegi z zespołu, sugerując, że Vasseur nie potrafił się dostosować do hierarchii, jaka panuje w Renault.

“Struktura to coś, co stanowiło problem dla Frederica, który potrzebuje niezależności, bo tak zawsze wyglądało jego życie.”

“Kiedy jesteś częścią struktury, w której nie jesteś ani jej właścicielem, ani udziałowcem, która nie ma w nazwie twojego nazwiska, to oznacza, że musisz pogodzić się ze ścieżką procesu decyzyjnego.”

“To jest zespół Renault, nie Frederica Vasseura czy Cyrila Abiteboula. To było główny powód braku możliwości współpracy w harmonii i stabilności.”

Nieco inne spojrzenie na całą sytuację przedstawił Mark Hughes. Vasseur otrzymał zadanie do wykonania, jakim było postawienie fabryki Enstone na nogi i pełna integracja z Viry, ale nie otrzymał potrzebnej do tego władzy. Jego pomysły związane z zatrudnieniem nowych ludzi zderzyły się z murem korporacyjnej mentalności. Vasseur planował m.in. zatrudnić około 40 osób, które wzmocniłyby departament aerodynamiczny. “Stara gwardia” prawdopodobnie poczuła się zagrożona i zablokowała jakiekolwiek zmiany.

Redaktor magazynu Motorsport wspomina również o mocnych powiązaniach rodzinnych Vasseura z francuskim producentem. To właśnie on miał przekonać władze koncernu do ponownego przejęcia zaplecza technologicznego w Enstone i powrotu na tor z logiem marki Renault na poszyciach bolidów.

W podobnym tonie pisze francuska L’Equipe, nazywając jednocześnie odejście Vasseura ogromną stratą dla zespołu. Dziennik sugeruje, że stworzenie małej, elastycznej oraz złożonej z wysokiej klasy specjalistów struktury, stało u podstaw sukcesów Vasseura w niższych kategoriach. W momencie, gdy próbował te same mechanizmy wprowadzić w Renault trafił na mur nie do przejścia. Dziennik sugeruje, że nowa struktura zespołu zostanie przedstawiona 21 lutego, w czasie prezentacji bolidu.

Na koniec słowo komentarza. Jeśli coś może być gorsze od korporacyjnej bezwładności procesu decyzyjnego, to chyba tylko korporacyjno-rodzinne powiązania. Nie wiemy czego Vasseur byłby w stanie dokonać z zespołem, ale tor szybko zweryfikuje jak skuteczne okażą się rozwiązania, w które wierzy Abiteboul.