FIA zamierza wprowadzić system punktów karnych

Niemiecki Auto Motor und Sport opublikował dzisiaj informacje na temat proponowanego systemu punktów karnych dla kierowców, który miałby zostać wprowadzony w najbliższej przyszłości. System zakłada, że za każde z przewinień kierowca otrzyma pewna ilość punktów karnych. Jeśli na koncie kierowcy w przeciągu dwunastu miesięcy uzbiera się więcej niż 11 oczek, wtedy zostanie na niego nałożony zakaz startu w kolejnych zawodach.

Punkty za poszczególne przewinienia kasują się po upływie roku od momentu ich nałożenia, a konto zeruje się jedynie w sytuacji przekroczenia dopuszczalnego limitu. W praktyce oznacza to, że większość kierowców ciągle będzie się ścigała mając punkty karne na koncie.

Poniżej znajduje się proponowana tabela punktów karnych:

PrzewinienieIlość punktów
Zakaz startu5
Przekroczenie prędkości w alei serwisowej o więcej niż 20 km/h3
Spowodowanie niebezpiecznej kolizji3
Zignorowanie czarnej flagi3
Przekroczenie prędkości o 10 do 20 km/h2
Spowodowanie kolizji2
Niebezpieczne utrudnianie jazdy innemu kierowcy2
Niebezpieczne wypchnięcie innego kierowcy poza tor2
Zbyt szybka jazda podczas żółtej lub czerwonej flagi2
Zignorowanie niebieskiej flagi2
False start2
Wyprzedzenie samochodu bezpieczeństwa2
Przekroczenie "okna czasowego" podczas obecności SC na torze 2
Niebezpieczny wyjazd z alei serwisowej2
Opuszczenie ważenia podczas kwalifikacji2
Opuszczenie lub spóźnienie się na odprawę dla kierowców1
Przekroczenie prędkości do 10 km/h1
Utrudnianie jazdy innemu kierowcy1
Wypchnięcie innego kierowcy poza tor1
Uzyskanie przewagi poprzez wyjazd poza tor1
Przekroczenie białej linii podczas wyjazdu z alei serwisowej1
Zignorowanie czerwonego światła na wyjeździe z alei serwisowej1
Wyprzedzenie innego samochodu podczas obecności SC na torze 1
Niezachowanie właściwego odstępu podczas obecności SC na torze1

Nowy system funkcjonowałby obok obecnego systemu kar, co oznacza, że kierowcy za swoje wykroczenia byliby karani podwójnie. Na przykład za spowodowanie niebezpiecznej kolizji kierowca mógłby zostać przesunięty o pięć miejsc na starcie kolejnego wyścigu oraz otrzymałby trzy punkty karne.

Według informacji przekazanych przez niemiecki serwis proponowany system zyskał aprobatę siedmiu z jedenastu przedstawicieli zespołów. Ostateczna decyzja ma być podjęta przez FIA przed końcem czerwca, a system miałby zostać wprowadzony prawdopodobnie od przyszłego sezonu.

Pierwsze, co rzuca się w oczy, patrząc na powyższą tabelę, to pole do interpretacji. Co różni niebezpieczną kolizję od zwykłej kolizji? Zdania wśród sędziów wyścigowych mogą być podzielone. Jakie są Wasze pierwsze spostrzeżenia?