Autosport potwierdza odejście Allisona

Serwis Autosport potwierdził odejście Jamesa Allisona z funkcji dyrektora technicznego zespołu Lotus. Jego dotychczasowe obowiązki ma przejąć Nicholas Chester, który jest z zespołem od 2000 roku.

Brytyjski inżynier dołączył do zespołu z Enstone w 2005 roku, a cztery lata później objął rolę dyrektora technicznego. Pierwsze plotki dotyczące ewentualnego odejścia pojawiły się po tym, jak Paddy Lowe opuścił szeregi McLarena. W gronie ewentualnych pracodawców Allisona wymienia się nie tylko stajnię z Woking, ale również zespół Ferrari. Zanim to jednak nastąpi Brytyjczyka czeka półroczny, przymusowy urlop.

Odejście Allisona może być postrzegane jako strata dla stajni z Enstone, a jednocześnie bezcennym zastrzykiem wiedzy oraz doświadczenia dla nowego pracodawcy. Wystarczy wspomnieć kilka innowacji, które zostały wprowadzone przez Lotusa w ostatnich latach takich jak FRIC, DRD czy sposób na zarządzanie oponami.

Wiele osób może uznać, że jest to najgorszy moment, w którym Allison mógł podjąć taką decyzję, ale prosta matematyka wskazuje coś zupełnie innego. Obecny sezon Lotusa jest raczej bezpieczny z punktu widzenia rozwoju. Większość poprawek została już zaprojektowana i zatwierdzona, a zespół powoli będzie przenosił ciężar na przyszłoroczny projekt. Co prawda Brytyjczyk straci sporo czasu, który mógłby poświęcić na prace przy bolidzie w nowej specyfikacji, ale w dłuższej perspektywie nie będzie to miało tak dużego znaczenia. Podczas pierwszych zimowych testów powinniśmy zobaczyć Allisona w garażu jednego z czołowych zespołów. Najbliższe dni powinny dać na odpowiedź czyj to będzie garaż.

Poniżej znajduje się oficjalne oświadczenie prasowe zespołu:

Wednesday 8th May 2013

Nick Chester appointed Lotus F1 Team Technical Director

Lotus F1 Team is pleased to announce the promotion of Nick Chester to the position of Technical Director. Nick will replace the departing James Allison, who will leave Enstone after working with the team most recently since 2005 and previously from 1991-1992 and 1994-1999.

Nick has worked at Enstone since 2000, most recently as Engineering Director, and previously as Head of Performance Systems, Head of Vehicle Performance Group and Race Engineer. Prior to coming to Enstone, Nick worked for Arrows Grand Prix for five years.

Eric Boullier, Team Principal: “We are pleased to announce Nick Chester as our next Technical Director. Nick is well known to everyone at Enstone having been with the team for over twelve years. He is already directly involved with this and next year’s cars, ensuring a smooth transition which has been underway for some time. It’s an illustration of the strength and breadth of talent at Enstone that we can draw on personnel of the calibre of Nick and it’s something of an Enstone tradition for new Technical Directors to be promoted from within. He assumes his new position at a tremendously exciting time for the sport. The 2014 technical regulation changes present many challenges, while our current position of second place in both the Constructors’ and Drivers’ World Championships mean we cannot lose sight of this year’s development battle. Nick really has his work cut out, but we know he is more than capable of handling the tasks ahead. As a team and individually, we would all like to thank James Allison for his efforts during his three stints at Enstone and wish him all the best in his future endeavours.”

Nick Chester, Technical Director, Lotus F1 Team: “I have worked at Enstone for over twelve years and am delighted to take on the role of Technical Director. I am grateful to the management at Enstone for the faith they have in promoting me to this position. I am very aware of our need to keep pushing development of this year’s E21 whilst developing next year’s car to a set of very different regulations. There are some exciting times ahead for Enstone and I’m honoured to be part of it.”