McLaren majstruje przy hamulcach

W podsumowaniu pierwszego dnia testów na Mugello mogliście przeczytać wzmiankę o systemie regulacji położenia wlotów powietrza zastosowanym w bolidzie McLarena. Określenie, którego wtedy użyłem nie było zbyt precyzyjne, ale rzeczywiście inżynierowie z Woking opracowali system pozwalający na zarządzanie temperaturą opon poprzez wykorzystanie układu chłodzącego hamulce. Nie ma chyba lepszej osoby do wyjaśnienia szczegółów technicznych jak Craig Scarborough, dlatego poniżej znajdziecie tłumaczenie najważniejszych kwestii z jego najnowszego wpisu.

Poprzez zarządzanie przepływem gorącego powietrza pochodzącego z tarcz hamulcowych, ilość ciepła przesyłana do koła oraz opony może być regulowana. Większość zespołów uzyskuje ten efekt poprzez stosując wloty o rożnej średnicy, ale zmiany są dopuszczalne jedynie do momentu rozpoczęcia kwalifikacji (wyjątkiem jest mokry wyścig). Podczas wyścigu nie ma możliwości jakiejkolwiek regulacji w tym zakresie. Dlatego McLaren umieścił regulowane „okno” w tylnych osłonach hamulców. Mechanik podczas zmiany opon może zmieniać jego prześwit, aby dostosować temperaturę hamulców oraz opon do panujących warunków. Zgodnie z zasadami parku zamkniętego regulacje mogą być przeprowadzone również tuz przed startem wyścigu.

Aby było to możliwe McLaren opracował całkowicie nowy system chłodzenia hamulców. Ogrzane powietrze w przeciwieństwie do innych rozwiązań jest kierowane od wlotu chłodzącego do koła, a następnie usuwane poprzez koło. Uzyskanie takiego przepływu było możliwe poprzez przeprojektowanie ułożenia szprych w feldze. Koło firmy Enkei posiada 29 otworów na zewnętrznej krawędzi, a tuż pod nimi umieszczono dziesięć tradycyjnych szprych. Powietrze z hamulców jest kierowane właśnie poprzez mniejsze otwory, a tylko mała część przepływa w okolicy szprych. Taki układ powoduje, że gorące powietrze ma zdecydowanie większy kontakt z oponą.

Normalnie zespoły regulują hamulce poprzez wlot, zaklejając jego część lub wymieniając na inny. Rozwiązanie McLarena pozwala tego uniknąć, a wentylacja hamulców jest regulowana poprzez gwintowany element (żółty kolor na obrazkach) otwierający bądź zamykający otwór w bębnie hamulcowym.

Pozycja zamknięta - więcej ciepła zostaje w bębnie (Copyright: @ScarbsF1)

Pozycja otwarta - ciepło z hamulców jest odprowadzane poprzez otwory w feldze (Copyright: @ScarbsF1)

Craig podejrzewa, że mechanizm regulacyjny znajduje się w okolicy wlewu paliwa. Co ciekawe system wykorzystywany był już w zeszłym sezonie i mimo, że wśród kibiców oraz dziennikarzy jest traktowany jako nowinka, to inżynierowie konkurencyjnych zespołów wiedzieli o nim od dłuższego czasu. Choć system został opisany na przykładzie tylnego układu hamowania, to podobne rozwiązanie ma być stosowane również z przodu, jednaj jak na razie brak jest dowodów, które by za tym przemawiały. Poważnie należy również brać sugestię, że tego typu system umożliwia również zarządzanie temperaturą opon.

Tekst oraz obrazki wykorzystano za zgodą autora. Dalsze rozpowszechnianie możliwe jedynie po uzyskaniu zgody @ScarbsF1.