Wątpliwości wokół zasad na sezon 2012

Wczoraj FIA opublikowała zatwierdzony regulamin techniczny oraz sportowy, który będzie obowiązywał w nadchodzącym sezonie. Większość wprowadzonych zmian była już wcześniej dyskutowana na forum publicznym więc ich finalne zatwierdzenie nie powinno budzić żadnych zastrzeżeń. Mimo wszystko pojawiły się już pierwsze głosy wskazujące na pewne niedociągnięcia.

Pierwsza sprawa dotyczy zachowania kierowcy podczas obrony przed atakującym rywalem. Ogłoszona niedawno, wstępna wersja regulaminu dopuszczała możliwość tylko jednej zmiany kierunku. W oficjalnej wersji znajduje się zapis, który daje kierowcy po zajęciu pozycji defensywnej możliwość powrotu na linię wyścigową. Jedynym warunkiem jest pozostawienie rywalowi wystarczającej ilości miejsca na torze. Pomiędzy broniącym się kierowcą, a krawędzią toru powinna zostać luka (szerokość bolidu) pozwalająca atakującemu na dalszą rywalizację. Wstępna wersja nie pozostawiała zbyt wielkiego pola do interpretacji, natomiast finalny zapis może być źródłem wielu kontrowersji. W sytuacjach spornych na pewno pojawią się pytania, czy rzeczywiście broniący się kierowca zostawił tyle miejsca, ile nakazują przepisy.

Kolejnym elementem, który przykuł moja uwagę są zapisy dotyczące samochodu bezpieczeństwa i powrotu zdublowanych kierowców na koniec stawki. Sam pomysł jest w mojej ocenie bardzo dobry, bo zdublowani kierowcy psują nieco restart swoim szybszym kolegom, co nie jest również bez wpływu na widowisko. Pojawia się tam stwierdzenie, że kierowcy będący na aktualnym okrążeniu i jadący za samochodem bezpieczeństwa muszą podczas wyprzedzania ich przez zdublowanych kierowców jechać linią wyścigową. Jak wiadomo podczas wyjazdu samochodu bezpieczeństwa kierowcy za wszelką cenę starają się utrzymać temperaturę opon. Jeśli nie będę mogli, a przepisy tak własnie mówią, wykonywać charakterystycznych zygzaków, to może oznaczać poważne problemy w czasie restartu.