FIA zatwierdziła nowe przepisy

Ostatnie w tym roku spotkanie Światowej Rady Sportów Motorowych przyniosło potwierdzenie kalendarza oraz zmian w przepisach, które będą obowiązywały w przyszłym sezonie. Do terminarza wyścigów wrócił Bahrajn oraz pojawiło się GP Stanów Zjednoczonych, które w ostatnich dniach było przedmiotem wielu dyskusji. Według niepotwierdzonych jeszcze informacji prace na torze w Austin mają zostać wznowione w najbliższych dniach. Bardziej interesujące od kalendarza są zmiany w regulaminie technicznym oraz sportowym przygotowane na sezon 2012.

Zmiany w regulaminie technicznym:

– wszystkie parametry dotyczące standardowej, elektronicznej jednostki sterującej silnikiem (ECU) nie będą już publikowane w dyrektywach technicznych, ale staną się integralną częścią regulaminu;

– miejsce ulokowania końcówek wydechu zostało ściśle określone, tak aby spaliny miały jak najmniejszy wpływ na aerodynamikę samochodu;

– zespoły muszą wyraźniej oznaczać przyciski, które umieszczone na poszyciu samochodu, tak aby porządkowi nie mieli żadnych problemów z ich znalezieniem;

– boczne strefy chroniące kierowcę przed uderzeniem muszą przejść dodatkowe testy odporności na działanie siły skierowanej z dołu do góry.

Zmiany w regulaminie sportowym:

– samochody, które nie przeszły testów zderzeniowych nie mogą brać udziału w przedsezonowych testach;

– określono maksymalny czas trwania wyścigu w przypadku kiedy został on zawieszony (4 godziny);

– zanim samochód bezpieczeństwa zjedzie z toru wszystkie zdublowane samochody będą mogły się oddublować i zając miejsce na końcu stawki, aby kierowcy walczący o czołowe pozycje nie mieli problemów podczas restartu wyścigu;

– samochody, które były w alei serwisowej podczas gdy wyścig został zawieszony będą mogły wrócić na swoje pozycje, które zajmowały przez zatrzymaniem rywalizacji;

– kierowcy nie będą mogli bez uzasadnionej przyczyny skracać sobie drogi poprzez ścinanie szykan na okrążeniach wyjazdowych lub zjazdowych, co do tej pory było stosowane jako sposób na zaoszczędzenie czasu lub paliwa;

– kierowca, który raz oddał linię wyścigową i przyjął pozycję i obronną nie może na nią wrócić;

– zatwierdzono trzydniowe testy w trakcie sezonu;

– wszystkie decyzje sędziów, od których nie będzie odwołania będą znajdowały się w jednym miejscu;

– wszystkie zestawy opon mogą być wykorzystywane przez kierowcę podczas pierwszego dnia treningów (do tej pory kierowcy mieli tylko trzy zestawy).

Wiele z powyższych zapisów było już wcześniej dyskutowanych i ich pojawienie się w regulaminie na sezon 2012 nie może być wielkim zaskoczeniem. Ustawienie kierowców podczas wyjazdu SC zgodnie z pozycjami zajmowanymi w klasyfikacji wydaje się być bardzo słusznym posunięciem. Jakie są wasze odczucia?