Podsumowanie testów

Trzydniowe testy przygotowane z myślą o młodych talentach dobiegły końca. Jedynie trzech kierowców miało możliwość uczestniczyć we wszystkich dniach testowych i chyba nikogo nie dziwi, że właśnie ci kierowcy zajęli trzy czołowe miejsca w tabeli wyników. Najwięcej kilometrów miał okazję przejechać testujący dla Ferrari Jules Bianchi.

Młodzi uczestnicy są zachwyceni swoim pierwszym kontaktem z F1, ale jest też wiele głosów krytycznych, co do pomysłu na organizację testów. Dużo mówi się na temat ograniczenia, które nie pozwala brać udziału w testach kierowcom, którzy uczestniczyli w co najmniej dwóch wyścigach. Trzy dni spędzone na torze byłyby doskonałą okazją dla Hulkenberga czy Grosjeana na przygotowanie się do przyszłorocznego sezonu. Niestety przepisy na to nie pozwalają. Z drugiej strony McLaren wsadził do swojego bolidu prawie trzydziestoletniego Paffetta, który głównie ze względu na swój wiek nie jest zawodnikiem rozwojowym.

Często w dyskusji pojawiają się również zarzuty, że zespoły bardziej niż utalentowanych kierowców, szukają dodatkowego źródła dochodu. Trudno się z tym nie zgodzić skoro tegoroczny zwycięzca serii F3 Roberto Merhi musiał obejść się smakiem, a na torze pojawili się kierowcy, którzy nie zdobyli ani jednego punktu startując we wszystkich wyścigach swojej serii.

Wiele zespołów poświęciło zdecydowanie więcej uwagi samym maszynom niż swoim młodym kierowcom. Red Bull skupił się głównie na zebraniu danych z przedniego skrzydła. Zespoły Williamsa i Mercedesa wykonały pierwsze jazdy z wydechem odpowiadającym przyszłorocznym regulacjom. Ferrari wypuściło na tor F150 z asymetrycznym układem rur wydechowych, stosując z jednej strony specjalną nakładkę kierującą spaliny poza strefę aerodynamiki samochodu. Terabajty danych zebrane na torze Yas Marina będą przez kilka najbliższych tygodni przedmiotem wielu analiz w fabrykach, a póki co ciężko wysnuć jakiekolwiek wnioski.

Poniżej znajdziecie pełne zestawienie czasów kierowców, ze wszystkich trzech dni zmagań. Zwróćcie uwagę, że Jan Charouz i Robert Wickens jeździli samochodami dwóch różnych ekip.

KierowcaZespółWtorekŚrodaCzwartekStrataIlość okrążeń
Jean-Eric VergneRed Bull1’40.0111’40.1881’38.917172
Jules BianchiFerrari1’40.9601’40.2791’41.3471.362282
Sam BirdMercedes1’43.5481’43.7341’40.8971.980251
Oliver TurveyMcLaren1’43.5021’41.5132.596124
Max ChiltonForce India1’43.0161’41.5752.658160
Gary PaffettMcLaren1’42.9121’41.7562.839112
Esteban GutierrezSauber1’43.6371’42.0493.132173
Robert WickensRenault1’42.2173.30078
Fabio LeimerSauber1’42.3313.41467
Valtteri BottasWilliams1’43.1181’42.3673.450159
Johnny Cecotto JnrForce India1’42.8733.95684
Mirko BortolottiWilliams1’43.2774.36074
Kevin CecconToro Rosso1’44.8081’43.6864.769132
Kevin KorjusRenault1’43.7764.85970
Luiz RaziaLotus1’43.9445.02789
Rodolfo GonzalezLotus1’44.0225.10587
Alexander RossiLotus1’44.2835.36674
Jan CharouzRenault1’44.4705.55382
Stefano ColettiToro Rosso1’45.2781’44.5455.628135
Dani ClosHRT1’45.3296.41268
Nathanael BerthonHRT1’48.6461’45.8396.92260
Robert WickensVirgin1’45.9347.01734
Charles PicVirgin1’46.9301’46.6981’46.3487.431140
Jan CharouzHRT1’46.6447.72756
Adrian Quaife-HobbesVirgin1’47.2928.37532

Zdjęcia ze wszystkich trzech dni testów znajdziecie tutaj…