Ile kosztuje budowa samochodu F1?

Firma Pirelli przedstawiła bardzo ciekawą grafikę, zawierającą wyliczenie kosztów budowy samochodu F1. Zebrane dane są mocno poglądowe, ale mimo wszystko całkiem nieźle oddają rząd wielkości.

Koszty budowy samochodu F1 (fot. facebook.com/Pirelli | Kliknij aby powiększyć...)

Zdjęcie w pełnej rozdzielczości otwiera się po kliknięciu. Chyba już wiemy dlaczego nowe zespoły, dysponujące budżetami na poziomie 40 milionów euro mają tak ogromny problem z rozwinięciem skrzydeł. Samochód to jedno, ale trzeba pamiętać, że pracuje przy tym masa ludzi, którym trzeba zapłacić. Zostaje utrzymanie infrastruktury, przygotowywanie poprawek, wyjazdy na wyścigi… Zużywane w ciągu sezonu paliwo kosztuje około 4 milionów dolarów(!). Jednym słowem brakuje.

Mimo cięcia kosztów na wydatki, najbogatsze zespoły nadal wydają pięć, a może nawet sześć razy więcej niż najmłodsi w stawce.
Nowym zespołom wiele obiecywano przed przystąpieniem do rywalizacji, ale życie pokazało, że były to słowa bez pokrycia. Kilka dni temu HRT odsprzedało jedno z miejsc zespołowi Red Bulla, by chwilę potem ogłosić zmianę właściciela. Jestem ciekaw co musiał poświęcić zespół Virgin Racing, aby móc przytulić się do McLarena. W związku z tym, co już mieliśmy okazję obserwować przed startem poprzedniego sezonu zastanawiam się czy mocniejsze zespoły rzeczywiście chcą im pomóc czy zwyczajnie wykorzystać.

Na koniec kilka słów odnośnie zamieszania wokół nowego właściciela zespołu HRT. Przed ogłoszeniem oficjalnego stanowiska krążyła plotka o japońskim banku. Finalnie okazało się, że firma, która weszła w posiadanie większościowego pakietu udziałów legitymuje się “hiszpańskim paszportem”. Jednak gdy sięgnąć głębiej okazuje się, że Thesan Capital posiada bardzo mocne powiązania, szczególnie finansowe z japońskim bankiem Nomura. Może się więc okazać, że za sterami HRT rzeczywiście zasiedli Japończycy.