Drugie życie RA107
Na forum f1technical.net trafiłem na temat, w którym jeden z fanów opisuje próbę ponownego uruchomienia bolidu Hondy z 2007. Oznaczony symbolem RA107 samochód, został zakupiony w zeszłym roku na aukcji klasycznych samochodów w Bonhams, za 37 000 funtów.
Maszyna prawdopodobnie należał do Rubensa Barrichello i według słów nowego właściciela ma przejechane około 8 000 kilometrów. Bolid miał brać udział w 12 z 18 wyścigów sezonu 2007.
Niestety nie jest tak kolorowo. Przed sprzedażą samochód został pozbawiony silnika oraz kierownicy. W zamian zostało zamontowany sprzęt, który umożliwia wykorzystywanie bolidu jako symulatora. Mimo wszystko pasjonat, który wszedł w posiadanie bolidu zamierza przywrócić RA107 do stanu używalności. Jestem bardzo ciekawy jak cała historia się zakończy.
Jak myślicie – uda się?
Temat na f1technical.net…
Galeria zdjęć bolidu w serwisie flickr…
(03 May 12:34)
Przeczytałem temat, co prawda dość pobieżnie ale wyłapywałem tylko to co najważniejsze. Na początku byłem bardzo sceptycznie nastawiony do całego przedsięwzięcia. Miałem wrażenie, że to zwyczajnie nie może się udać. Jednak po przeczytaniu kilkudziesięciu postów zmieniłem zdanie i teraz uważam, że to może się udać. Co prawda brak silnika i kierownicy to dopiero początek problemów, gdyż część elementów trzeba wymienić, co w praktyce sprowadza się do ponownego ich zrobienia. Są też jakieś problemy ze skrzynią biegów (która swoją drogą wygląda bardzo ciekawie), których nie rozumiem z powodu zbyt technicznego języka. Koszty uruchomienia a potem utrzymania tego pojazdu będą ogromne. Dodatkowo dojdą jeszcze aspekty wytrzymałości dorobionych podzespołów, czyli przede wszystkim silnika.
W projekt zaangażowało się już wiele osób, a i sami właściciele bolidu są dość zdeterminowani. Myślę, że za jakiś czas (zaznaczam że mówię tu o skali kilku-kilkunastu miesięcy) usłyszymy o “pierwszych” testach RA107. Osobiście będę trzymał kciuki za powodzenie całej akcji.
(03 May 13:35)
Ciekawie to wyglada. Cena 37 tyś funtów. Sporo.
(03 May 14:52)
Sporo? Drobniaki…
Tak, uda się. Oczywiście na innym silniku ale zabawy będzie co nie miała.
(03 May 17:10)
Ciekawe jakiej mocy silnik zamierzają zainstalować? Generalnie do jakiego stopnia chcą odtworzyć bolid, bo jak im się uda uzyskać wynik porównywalny z oryginałem, to kto zasiądzie za sterem? Potężny silnik plus kosmiczne aero f1 daje w rezultacie bestię trudną do opanowania. Kurde nie znam tak angielskiego, a przede wszystkim nie chce mi się za bardzo wszystkich postów czytać, ale ciekawe też do jakich celów chcą tchnąć życie w ten pojazd? for fun? Kto obczaił cały temat?
(03 May 18:14)
Hmm, ale jak tak patrzę, to wydaje mi sie że to HONDA RA108.
(03 May 20:51)
Tez tak myslalem, ale autor wyjasnil ze to RA107 w malowaniu 108, poprostu przemalowana go na festiwal Goodspeed czy jakos tak w 2008 roku, pelnil role demo caru
(03 May 20:52)
Poprawka, Goodwood 🙂
(03 May 21:42)
Jasne, że for fan i for właściciel. Na cóż innego….
(03 May 21:56)
No na pewno. Takie rzeczy może działy się już prędzej, ale teraz, kiedy internet jest tak wszechobecny, każdy może się o tym dowiedzieć. Ja takie coś widzę pierwszy raz i dla mnie to jest kosmos.
(03 May 22:10)
Jak ktoś nie czytał tematu to niech się nie udziela z komentarzami typu “wydaje mi się” (mam tu na myśli Srk). To są przede wszystkim pasjonaci. Jednak nie są to kolekcjonerzy, którzy postawią samochód w garażu, żeby sobie stał i ładnie wyglądał. Z tematu jasno wynika, że są oni również kierowcami wyścigowymi i mają zamiar wyprowadzić bolid na tor. Oczywiście nie do wyścigów ale jednak głównie chodzi o jego uruchomienie. Tu nie chodzi o zabawę. To nie są milionerzy, którzy mogą sobie pozwolić na milionowe wydatki. Robią to tylko for fun? Nie sądzę. Cele są o wiele wyższe. A główny cel to powrót na tor.
Parametry silnika, który zamierzają zainstalować w bolidzie:
75° odd fire V8
3.0 LITER displacement 84mm Bore X 67mm Stroke 4 cams, 32 valves via internal silent chain
530mm wide x 485mm long x 530mm high
500HP @ 11,000 rpm
280 ft-lbs torque @ 7500 rpm
200 lbs engine weight
Billet nitrided steel 180° crank
4340 H-beam con-rods with ARP bolts
Billet 6061-T6 aluminum crankcase
Dry sump 0il system with 4 stage pump
Jak znajdę chwilę to przetłumaczę (ale nie obiecuję).