R31 działa

Na stronie autosport.com ukazał się świetny artykuł Adama Coopera, w którym została przedstawiona analiza pierwszego wyścigu, przygotowana pod kątem zespołu Lotus Renault. Niestety, materiał nie jest dostępny dla wszystkich, bo znajduje się w sekcji PLUS (czytaj: płatnej 1€) dlatego pozwolę sobie przytoczyć tu kilka najważniejszych kwestii.

Zacznę od sprostowania informacji dotyczącej wymiany opon w bolidzie Petrova, którą podałem wczoraj. Vitaly zrobił swoje najszybsze kółko w Q3 na nowym komplecie ogumienia, a chwilę później zblokował jedno z kół czym dość mocno spłaszczył zamontowaną na nim oponę. W tej sytuacji zespół nie miał innego wyjścia i poprosił FIA o pozwolenie na wymianę całego kompletu (przejechane trzy okrążenia). Delegaci techniczni wyrazili zgodę i zestaw został wymieniony, nie na nowy jak sugerowałem wczoraj, tylko na używany, który miał przejechane pięć kółek.

R31 działa zgodnie z przewidywaniami

R31 działa zgodnie z przewidywaniami (źródło: lotusrenaultgp.com)

Według głównego inżyniera zespołu Lotus Renault Alana Permane kluczem do sukcesu Petrova był dobry start oraz świetna strategia związana z użyciem opon, która została wstępnie nakreślona jeszcze przed wyścigiem. Zespół patrząc na dotychczasowe zużycie był gotowy zaryzykować jazdę na dwa postoje, ale również miał przygotowany scenariusz, w razie, gdyby ich wyliczenia okazały się błędne. Informacje uzyskane przez zespół po wyścigu od techników firmy Pirelli są bardzo opytmistyczne:

Pirelli pokazało nam stopień zużycia opon w porównaniu do innych zespołów i wygląda to całkiem nieźle. Nie daje nam to pełnego obrazu ale wiemy już całkiem sporo.

Kolejnym elementem, który mógł budzić pewne obawy był układ wydechowy. Jednak i w tym przypadku wszystko wygląda obiecująco:

Muszę powiedzieć, że z całego samochodu to własnie wydech nie dawał nam spokoju. Okazało się, że wszystko pracuje perfekcyjnie i działa tak jak powinno. Mieliśmy tylko jeden problem i to jeszcze w czasie testów, gdy jedna z rur uległa rozszczelnieniu podczas symulacji wyścigu.

Szykują się również duże poprawki. W Malezji zobaczymy nowe konstrukcje przedniego oraz tylnego skrzydła. R31 otrzyma również zmodyfikowaną wersję dyfuzora. Kolejna pakiet ulepszeń, jeszcze większy od wspomnianego, szykowany jest na europejski start sezonu. Według Permane tunel aerodynamiczny pracuje na limicie i kryje w sobie wiele ciekawych rozwiązań, które mają znacznie poprawić tempo samochodu.

Cooper dużo miejsca poświęcił również Petrovowi, który, nie tylko w jego ocenie, dorósł i pod nieobecność Kubicy staje się liderem zespołu. Petrov jest spokojniejszy, nabrał pewności siebie i przed wszystkim zna już wszystkie tory, na których będzie rywalizował. Ta ostatnia kwestia była dla niego w zeszłym sezonie dużym problemem. James Allison broni słabej dyspozycji Petrova z zeszłego sezonu:

Ludzie często nie pamiętają, że on nigdy wcześniej nie jeździł samochodem F1. Okoliczności podczas zeszłorocznych testów nie były dla niego sprzyjające i dopuściliśmy go do sezonu z bardzo małą ilością przejechanych kilometrów. Przyczyną takiego stanu rzeczy były problemy z niezawodnością oraz pogoda.

Zespół liczy, że z każdym wyścigiem Vitaly będzie nabierał jeszcze większej pewności oraz jego forma będzie jeszcze lepsza.

Na koniec kilka słów Permane, które rozwiewają wszelkie obawy, jakoby Heidfeld pozostał w zespole dłużej, niż to będzie konieczne.

To zawsze rozbija pracę, kiedy musisz zmienić kierowcę w trakcie testów. Mimo wszystko jestem przekonany, że Robert będzie wkrótce w naszych szeregach. Nie zrozumcie mnie źle, Nick też ma potencjał ale jeszcze musi się dużo nauczyć oraz znacznie poprawić swoje tempo. Poświęcamy bardzo dużo czasu aby mógł poczuć się komfortowo.