Szczegóły dotyczące ograniczenia komunikacji z kierowcami

Dyrektywa techniczna ograniczająca komunikację radiową, przekazana zespołom w zeszłym tygodniu, wywołała lawinę pytań. Nowa interpretacja artykułu 20.1 regulaminu sportowego zaniepokoiła nie tylko kibiców, ale również, a może przede wszystkim zespoły, które publicznie wyraziły swoje obawy.

Na odpowiedź FIA nie trzeba było długo czekać. W kolejnym dokumencie, który federacja przesłała rywalizującym zespołom znalazły się opisy komunikatów oraz adnotacje, czy dana informacja będzie zgodna z regulaminem czy nie. Okazało się również, że zakaz nie będzie dotyczył jedynie komunikacji radiowej, ale również tablic pokazywanych kierowcom w czasie jazdy.

Pełną listę komunikatów zamieszczonych w dyrektywie technicznej opublikował dziś na swoim blogu Adam Cooper.

Komunikaty zakazane (zarówno przez radio jak i tablice):

– szczegóły dotyczące czasów sektorów rywali oraz tego, czy przeciwnik jest szybszy czy wolniejszy,

- ustawienia jednostki napędowej,

- ustawienia skrzyni biegów,

- sposobu używania biegów (obowiązuje od GP Japonii),

- ustawienia ładowania systemu ERS,

- ustawień przepływu paliwa (chyba, że kontrola wyścigu o to poprosi),

- informacje o potrzebie oszczędzania,

- informacje o ciśnieniu i temperaturze opon (od GP Japonii),

- informacje o ustawieniu dyferencjału,

- informacje o mapach startowych, na wyścig i na zmianę opon,

- informacje o mapach sprzęgła,

- informacje o rozgrzewaniu opon (burn-outs) przed startem wyścigu,

- informacje dotyczące balansu hamulców,

- ostrzeżenia o zużyciu i temperaturze hamulców (od GP Japonii),

- informacji o domyślnych ustawieniach kierowcy,

- odpowiedzi na konkretne pytania od kierowcy np. „Czy używam odpowiedniej mapy?”

- wszystkie wiadomości wyglądające na zakodowane.

Komunikaty dozwolone:

- upewnienie się, że kierowca zrozumiał wiadomość,

- czas sektora lub okrążenia,

- czas okrążenia rywala,

- strata do rywala w czasie treningu lub wyścigu,

- „Ciśnij mocno”, „ciśnij teraz”, „będziesz się ścigał z…” lub podobne,

- ostrzeżenia dotyczące ruchu na torze,

- odległości od rywali w kwalifikacjach pozwalające na lepsze ustawienie się i czysty przejazd,

- ostrzeżenie o przebitej oponie,

- wybór mieszanki na kolejną zmianę,

- liczba okrążeń wykonana przez rywala na danej mieszance w czasie wyścigu,

- wybór opon przez rywali,

- wzmianka o możliwych problemach z samochodem rywala w czasie wyścigu,

- informacje o strategii rywala,

- żółta flaga, niebieska flaga, SC lub inne ostrzeżenia,

- okno SC,

- informacje o karach dla kierowcy lub rywala za przestrzelenie szykany, wyjazd poza tor czy karze doliczenia czasu do końcowego wyniku itp.,

- informacja o możliwości korzystania z DRS,

- rozmowy o uszkodzonym DRS,

- zmiana przedniego skrzydła w czasie kolejnego postoju,

- wyciek oleju,

- mokry tor, olej lub element bolidu na torze,

- wjazd do alei serwisowej,

- ostrzeżenia dotycząca zasad obowiązujących w alei serwisowej podczas wjazdu lub wyjazdu,

- przypomnienia dotyczące ograniczeń toru,

- przekazywanie wiadomości od kontroli wyścigu,

- informacje dotyczące uszkodzeń samochodu,

- ilość okrążeń, które pozostały,

- polecenia zespołu dotyczące pozycji bolidów na torze (team orders),

- informacje dotyczące ustawień aerodynamiki w czasie wolnego treningu,

- informacje o pogodzie,

- wjazd do alei serwisowej i przedwczesne zakończenie wyścigu.