Ferrari znowu testuje
Zespół Ferrari kolejny raz wybrał się na tor Idiada, by sprawdzić poprawki przygotowane z myślą o dwóch ostatnich wyścigach sezonu. Jak poinformowała włoska La Gazzetta testy bolidu na prostej miały rozpocząć się w sobotę przed południem i zgodnie z przepisami muszą zakończyć się najpóźniej w niedzielę. Za za kierownicą F2012 zasiadł Jules Bianchi.
Podobnie jak dwa tygodnie temu, ponownie sprawdzone mają być poprawione wersje przedniego oraz tylnego skrzydła oraz podłoga. Wszystkie działania włoskich inżynierów mają na celu poprawienie tempa kwalifikacyjnego bolidu F2012, a duży nacisk miał zostać położony na optymalizację działania systemu DRS. Jest to odpowiedź na wprowadzenie przez zespół Red Bulla dodatkowego systemu wygaszającego tylne skrzydło.
Każdy z zespołów może w trakcie sezonu zorganizować maksymalnie cztery sesje testowe na prostej. Jadąc w ten weekend do Hiszpanii Ferrari wykorzysta dwa ostatni dni prób, przysługujące im w tym sezonie.
(11 Nov 12:03)
iii) Four one day aerodynamic tests carried out on FIA approved straight line or
constant radius sites between 1 January of the current year and the start of the
last Event of the Championship. Any of these days may be substituted for four
hours of wind‐on full scale wind tunnel testing to be carried out in a single twenty
four hour period.
(11 Nov 14:28)
Mój błąd, przepisałem bezmyślnie za włoskim serwisem.
(11 Nov 15:19)
Ciekawe, RBR miał jakieś testy na prostej ? Mcl pewnie też nie – wolą je zastąpić testami w tunelu, w pełnej skali. Tylko potwierdza duże problemy z ich tunelem. W tunelu łatwo zasymulować całe okrążenie.
(11 Nov 15:20)
*potwierdza problemy Ferrari
(11 Nov 15:40)
ŻADEN z zespołów nie posiada tunelu, który umożliwia testy w skali 1:1. Takich tuneli nie ma wiele na świecie. Lotus np. robi to w USA.
(11 Nov 15:57)
Nie ma na świecie ? Wyobrażasz sobie projekt np AirBusa bez testów w tunelu ? Myślisz ,że malutki model 5 % nadaję się na takie badania ?
Zresztą Twoje drugie zdanie przeczy nieco trzeciemu, więc zastanów się co miałeś na myśli – hehe racja nie ma na świecie ale USA , przecież to jest zupełnie inny świat dla Polaków. Masz Like ode mnie
(11 Nov 16:06)
Druga sprawa , że nigdzie nie napisałem o modelu 1:1, więc nie wiem o co Ci chodzi.
(11 Nov 16:11)
“nie ma WIELE na świecie”… trochę więcej uwagi.
(11 Nov 16:38)
“wolą je zastąpić testami w tunelu, w pełnej skali.”
“nigdzie nie napisałem o modelu 1:1”
Pełna skala to właśnie 1:1, a więc 100%. I kto tu sobie przeczy?
“więc zastanów się co miałeś na myśli – hehe”
(11 Nov 18:21)
Ano tak , słowo wiele mi uciekło przepraszam. Tu nie chodzi , nawet o przekrzykiwanie się pt. “czy tunel da radę skali 1:1”, bo bolid nie jest taki duży ,żeby był to jakiś wielki problem. FIA niedawno zmniejszyła ograniczenie wielkości modelu używanego w tunelu z 50 % do 60 %. Skoro ograniczają tzn. ,że można by korzystać z pełnej skali, ale wiązało by się to kosztowną przebudową tunelu. Sam prace w czyimś taki bardzo by nobilitowały bogatsze ekipy, a biedniejsze nie byłoby na to stać.
@Arecki
Dla mnie zwrot: “wind‐on full scale wind tunnel testing” testowanie w tunelu aero na pełną skalę siły wiatru. Skoro wiesz lepiej o co mi chodziło , to dziękuję za poprawkę.
(11 Nov 21:00)
Z 50 do 60 %, to chyba zwiększają, nie zmniejszają, prawda?
(11 Nov 22:27)
ograniczenia się zazwyczaj zmniejsza
(13 Nov 00:19)
@Fracky – napisałem 3 ma prawdę krótkie zdania proste. Wiem, czytanie ze zrozumieniem w czasach internetu idzie w odstawkę, ale… są pewne granice! Mam prośbę, zanim zaczniesz komentować, to przeczytaj sobie cudzy post, zrób minutową przerwę, pomyśl, ponownie przeczytaj, pomyśl i dopiero wtedy zacznij komentować. Uniknie się wiele niepotrzebnego bicia piany. I mniej jadu i agresji…. Wątrobę sobie psujesz…
(13 Nov 09:58)
To Ty kolego spasuj , bo cała ta dyskusja zaczęła się od Twojego wymądrzania się. Napisałem komentarz odnoszący się do przepisu przywołanego przez Twojego kolegę ( na pewno nie poglądu), ale jak widać coś Ci szczególnie przeszkadza w mojej osobie , bo musiałeś mnie koniecznie poprawić. Nigdzie w tym przepisie nie ma wzmianki o modelu, a tym bardziej o jego wielkości, dlatego też nic na ten temat nie napisałem. Tak przeoczyłem słowo “wiele”, wiem ,że jestem gadatliwy, wiem ,że czasem sypnę babola ale potrafię się do tego przyznać, natomiast jeżeli chcesz mnie pouczać o czytaniu ze zrozumieniem – zacznij od siebie( a pro po skali 1:1). Od czasu kiedy napisałem nie przychylny komentarz na temat Lotusa, to widzę ,że koniecznie musisz mi coś udowodnić. Także wybacz ,że oleje Twoją radę
(13 Nov 10:36)
Jakie wymądrzanie? Jeśli post merytoryczny uznajesz za wymądrzanie i atak na swoją osobę, to po jasną cholerę w ogóle tutaj jesteśmy i zabieramy głos?
Przypomnę, że cała pyskówka rozgrywa się o:
“tunel w pełnej skali” = tunel, w którym bolid ma wymiary 100% oryginału = skala 1:1 bolidu. To synonimy. Zresztą inni forumowicze zwrócili na to uwagę.
Teamy mogą testować modele o wielkości 60% oryginału, większość przeszła z 50%, na 60% zresztą jak sam zauważyłeś. W tunelach nie przystosowanych do modeli w pełnej skali, a do skali 50-60%, nawet, jeśli da się wstawić model w wymiarach 100%=1:1, to nie uzyska się wiarygodnych wyników. Tunel musi być odpowiednio duży tak, aby na jego wynik nie wpływały (albo wpływały pomijalnie mało) ściany tunelu. Stąd też konieczność zlecania takich pomiarów na zewnątrz. Trudność i koszty utrzymania dużych tuneli wzrastają wykładniczo wraz z wielkością i prędkością strugi powietrza. Stąd nie ma ich wiele.
Nawet, jeśli team posiada tunel, w którym mógłby przeprowadzić testy modelu w pełnej skali, to FIA narzuciła spore ograniczenia czasowe i ilościowe.
Jak widać moja wiedza ma luki, co skorygował SIR, przyznam, że nie wiedziałem, że Williams i Sauber mają tunele będące w stanie mierzyć modele 1:1. Jego wiedzę uznaję za autorytet.
Z Mercedesem się nie zgodzę, bo MGP, ma swój własny tunel zaktualizowany w tym roku do skali 60%, sam koncern Mercedesa oczywiście posiada bardzo wypasiony tunel, ale w tym wypadku Mercedes jest dla MGP firmą zewnętrzną i tak też księgowo to się odbywa (aczkolwiek w ramach grupy kapitałowo/własnościowej).
(13 Nov 11:25)
@Madley
Ok przepraszam wszystkich, w tym również Ciebie, za niepotrzebny chaos. Tak full scale oznacza 100 % model. Czytając ten przepis wydawało mi się ,że są jakieś ograniczenia , co do siły wiatru w tunelu ( są ale nie o to chodzi). Tak zrozumiałem ten przepis , choć z początku wydawało mi się ,że chodzi o model, zmylił mnie Twój atak.
Jednak jak się okazuję , sam do końca nie wiedziałeś o tunelach , choć ja byłem świadom o tych kilku zespołów F1. Więc dalej podtrzymuję ,że Twój komentarz był atakiem na moją osobę.
Kończę tym postem tą dyskusję. Wyciągnę odpowiednie wnioski i się poprawię , mimo wszystko dziękuję za dyskusję i jeszcze raz przepraszam za chaos. Pzdr
(13 Nov 12:05)
No offence! Do komentarza sprowokowało mnie chęć uzupełnienia i twierdzenie, które w końcu nie skomentowałem, a które uważam za nieprawdziwe: “W tunelu łatwo zasymulować całe okrążenie.”
To jest właśnie bardzo trudne, zasymuluj sobie zakręt z ostrym wchodzeniem na kerbsy… Czy, gdzie i kiedy struga oderwie się tak, jak na torze. Interakcję opon i zawieszenia z przesuwającą się drogą. Dodaj do tego wiatr boczny i bolid z boku, który próbuje wyprzedzić. Model 60% nie zachowuje się jak model pełnej skali i… mamy obraz sporego marginesu błędu i wytłumaczenie, dlaczego tylko część rozwiązań sprawdza się na torze lub wymaga 1-2 podejść, aby zadziałało prawidłowo. Co prawda uzupełnia to CFD, ale to wymaga kalibracji i ciągłego rozwoju softu, aby uwzględniał coraz lepiej i dokładniej i coraz więcej czynników.
W żaden sposób nie chcę się “lansować” na “wszystko wiedzącego guru”, nie czuję się nim i nie jestem. Jak widzisz potrafię się przyznać do błędu i niewiedzy i wcale nie uznaję to za ujmę na honorze. Cenię merytoryczną dyskusję.
(11 Nov 17:53)
Sauber, Williams i Mercedes posiadają, ale czy korzystają.. nie wiem. Konkurencja jeździ albo na lotniska (Ferrari, Force India, Caterham, Marussia) do Charlote (Lotus), albo do Toyoty (McLaren). Nie wiem gdzie jeździ Red Bull. HRT prawdopodobnie nie jeździ nigdzie.
“Nie ma na świecie? Wyobrażasz sobie projekt np AirBusa bez testów w tunelu? Myślisz ,że malutki model 5 % nadaję się na takie badania?”
Pewnie tak myśli i ma rację. Swoją drogą tak się złożyło, że w tunelu Red Bulla opracowywano ongiś Concorda. Kilkadziesiąt lat temu.
(11 Nov 17:55)
to wyżej apropo tunelu full-scale ready.
(11 Nov 18:59)
Lotus też posiada tunel. Ostatnio zwiększali model do 60 % rzeczywistego i modernizowali go. Podobną czynność wykonał ostatnio Mercedes, bodajże w zeszłym roku. Mcl ma także swój tunel z którego bardzo dużo korzystają – mają także najlepszy symulator, w którym wirtulanie testują nowe rozwiązania. Nie mają za to swojego superkomputera i wynajmują uniwersyteckie. Większość zespołów korzysta z tunelów, bo to podstawa dzisiejszego projektowania.
“Pewnie tak myśli i ma rację. ”
Jeżeli tak pewnie mysli to ma rację :
http://www.ukintpress-conferences.com/conf/aero05/pres/OT/wolf.pdf
Problem polega na tym ,że testowali te modele w tunelach F1. Jak widać na obrazkach modele samolotu, w porównaniu do wielkości człowieka, są wielkości bolidu. Więc klapa jeśli chodzi o brak możliwości przetestowania skali 1:1.
BTW:
Czy uważasz ,że Twoje wypociny są tak ważne ,że nie zasługują na opcję odnośnika , do wypowiedzi , do których się odnoszą ? Jest taka opcja “odpowiedz” królu , czy szlachty to nie dotyczy ?
(12 Nov 02:51)
@Fracky
Nie wiem czy zauważyłeś, ale przy przekroczeniu pewnej (nie liczyłem) ilości odpowiedzi, automatycznie wrzuca każdą następną jako oddzielny komentarz.
BTW Od długiego czasu czytam tego bloga i wszystkie komentarze. Nie raz się wypowiadałeś (no chyba, że Cię z kimś pomyliłem), ale ostatnio nie ogarniam o co Ci chodzi. Wszystko komentujesz i każdemu starasz się pokazać, że jesteś tutaj najbardziej kompetentną osobą, jedyną uprawnioną do wyrażania swoich opinii… Nie wiem tylko po co. Gratuluję! Wygrałeś w Internecie…
(13 Nov 10:09)
Może Twoja przeglądarka ma pewne problemy z php i robi takie numery, bo u mnie jak naciśniesz opcję odpowiedz pod konkretnym wątkiem komentarza, to może byc nawet 100 komentarzy.
Jak napisałem wyżej- nikomu nic nie staram się udowodnić. Koledzy tacy jak @SIR , @Madly, @Arecki itp, spełniają jednak opis którym mnie uraczyłeś. Zazwyczaj staram się pisać samodzielne wątki i nie komentować czyiś – chyba ,że coś dodać do istniejących. Nie mam problemów z prowadzeniem kulturalnej i spokojnej dyskusji na dany temat. Ostatnio przeprowadziłem taką z kolegą @Human i jeszcze kilkoma innymi osobami, na temat nowych silników. Oboje posiadaliśmy różne zdanie, ale nikt nikomu nie próbował na siłe udowadniać niczego. Prosta wymiana poglądów, zakończona miłym akcentem i przy okazji Ja się czegoś nowego dowiedziałem. Niestety tego samego nie jestem w stanie powtórzyć z w/w Panami, bo Oni się automatycznie stawiają 5 poziomów wyżej i traktują Cię z góry.
(11 Nov 19:28)
“Lotus też posiada tunel. Ostatnio zwiększali model do 60 % rzeczywistego i modernizowali go. Podobną czynność wykonał ostatnio Mercedes, bodajże w zeszłym roku. Mcl ma także swój tunel z którego bardzo dużo korzystają – mają także najlepszy symulator, w którym wirtulanie testują nowe rozwiązania. Nie mają za to swojego superkomputera i wynajmują uniwersyteckie. Większość zespołów korzysta z tunelów, bo to podstawa dzisiejszego projektowania.”
wow, być nie może.
hahahahaha!
(11 Nov 22:32)
Co Cię śmieszy ,że w latach świetności Ferrari 2000-2004, ich głównym narzędziem do konstruowania i ulepszania bolidu, były szeroko zakrojone testy na dwóch prywatnych torach? Wszystkie poprawki powstawały w oparciu o dane z torów. Teraz po zakazach i ograniczeniach wszystko sprowadza się do innych narzędzi . Co ja napisałem źle ?
(11 Nov 21:54)
Red Bull korzysta z mobilnego tunelu w pełnej skali, mają tez składany tor,i w tej chwili testują w lasach na Kamczatce.
(11 Nov 22:35)
Pierwsze i ostatnie ostrzeżenie. Powód: osobiste wycieczki.
mb
(11 Nov 23:08)
słabe to
(12 Nov 15:15)
ojej! co tu się stało? aż tak kogoś poniosło po takim kiepskim dowcipie?
(12 Nov 16:00)
Przepraszam bardzo a to wyżej kolegi Szarika , to nie jest ironiczna, osobista wycieczka w kierunku moich poglądów ?
(12 Nov 16:25)
Ależ skądże Panie Fraki. Chciałem tylko uciąć wszelkie spekulacje na temat tuneli mniejszych lub większych, bo i tak nic nie wiemy na ten temat, a na ochłapach z prasy nie warto się opierać.
(12 Nov 23:24)
Ferrari to naprawdę wspaniały zespół podczas otwartej walki z RedBullem ich szanse są czysto iluzoryczne, Oni biedni na ostatnim zakręcie sezonu dalej szukają setnych części sekundy tak jak by od tego miał zależeć tytuł dla Alonso. Jest cień szans że tak mozolny progres może przynieść efekt ale tylko wtedy gdy auto zawiedzie( w Abu Dhabi) było blisko albo gdy Mass zachowa się jak prawdziwy wyścigowy kolega, spotykając się koło w koło z młodym Niemcem w zakręcie. W innym wypadku nie wróżę sukcesu Scuderii.
A swoją drogą gratulacje dla Pana Fracky. Musiał Pan “ładnie popłynąć” zmuszając moderatora to cenzury swojej jak przypuszczam nie stosownej wypowiedzi. Wiele wojenek słownych widział już ten portal ale widząc czerwona czcionkę po raz pierwszy byłem, jak na realia internetu stosunkowo zaskoczony.