Akordeon

KERS oraz regulowane tylne skrzydło mają poprawić widowisko ale przecież to dodatkowa praca dla kierowców. Niezależnie od zastosowanego rozwiązania wszystko zbiegać się będzie pod palcami kierowców czyli na kierownicy. Dyrektor techniczny McLarena powiedział, że Hamilton i Button nie mają z tym żadnego problemu natomiast Vettel stwierdził, że prowadzenie bolidu coraz bardziej przypomina pisanie smsa podczas jazdy samochodem. Nie ulega wątpliwości, że specjaliści od ergonomii mają coraz więcej pracy przy planowaniu układu przycisków na kierownicy.

Kierownica MGP W02 (źródło: mercedes-gp.com)

Zamieszanie na kierownicy zostało świetnie opisane na stronie zespołu Mercedes. W porównaniu do zeszłorocznego bolidu pojawiły się dwa dodatkowe przyciski Boost oraz HARV. Oba związane są z obsługą systememu KERS. Pierwszy z nich odpowiada za przekazanie zmagazynowanej w akumulatorach energii na oś napędową. Drugi za regulację zbierania oraz magazynowania odzyskanej przez system energii. W dużym uproszczeniu kierowca reguluje poziom do jakiego system ma ładować akumulatory. Według Mercedesa zmiana tych ustawień jest ściśle związana ze zmianą balansu hamulców. Niestety ani słowa o przycisku, którego kierowcy będą używali do regulacji położenia tylnego skrzydła.

Poniżej znajdziecie opis kilku innych przycisków:

Shift Lights: Zestaw świateł na górze kierownicy prezentujący optymalny moment na zmianę biegu.

Centralny wyświetlacz: Pokazuje aktualny bieg.

Światła sędziowskie: Zestawy trzech światełek tworzących trójkąt umieszczonych po prawej i lewej stronie wyświetlacza. Światełka mogą mieć kolor czerwony (sesja przerwana), żółty (incydent na torze) i niebieski (ustąp miejsca szybszemu kierowcy). Jest to jedna z informacji przekazywana bezpośrednio z centrum kontroli wyścigu FIA.

Wyświetlacze: Dwa wyświetlacze umieszczone obok numeru biegu służą do podawania takich danych jak temperatura wody lub oleju. Kierowca może mieć tam również wyświetlony czas okrążenia (kwalifikacje) bądź zysk lub stratę w porównaniu do najszybszego kółka.

+1/-1: Ten przycisk używany jest w przypadku awarii któregoś z sensorów. Jeśli inżynierowie zauważą wadliwie działający sensor kierowca może ustawić jego numer i go wyłączyć lub aktywować sensor zapasowy. Potwierdzenie operacji wykonuje używając przycisku ON/OFF.

Drink: Aktywuje podawanie napoju chłodzącego.

+10/Start Lights: Ten przycisk ma dwie funkcje. +10 działa podobnie jak +1/-1 czyli umożliwia szybsze przeglądanie (przewijanie) numerów sensorów. Funkcja świateł startowych powoduje, że rząd diod umieszczony na kierownicy zachowuje się dokładnie tak samo jak światła rozpoczynające wyścig. Kierowca korzystając z tej opcji może ćwiczyć start podczas sesji treningowej a inżynierowie mają możliwość zanalizowania zachowania samochodu oraz reakcji kierowcy.

O/Take: Przycisk używany podczas walki o pozycję. Zwalnia programową kontrolę obrotów co sprawia, że samochód przez chwilę dysponuje dodatkową mocą. Oczywiście wszystko w zakresie regulaminowych 18000 obrotów na minutę.

Pit Confirm: Kierowca potwierdza zjazd do alei serwisowej – na wypadek problemów z radiem.

Talk: Umożliwia komunikację radiową z zespołem.

BBAL: Wyświetla aktualne ustawienia balansu hamulców na jednym z wyświetlaczy.

REV: Uruchamia wsteczny bieg.

Przyciski rotacyjne: Służą do obsługi funkcji zdefiniowanych przez kierowcę i inżyniera. Samochód do wyścigu rusza z pewnymi ustawieniami bazowymi dotyczącymi jego charakterystyki – balans hamulców, ustawienia przeniesienia napędu, mapa silnika czy skład mieszanki. Kierowca za pomocą tych przycisków może zmieniać te parametry we wcześniej zdefiniowanym zakresie. Często zdarza się, że kierowca pokonując zakręt zmienia ustawienia dyferencjału trzykrotnie co świetnie opisał Karun Chandhok w swoim artykule “Życie w strefie 300 km/h”.

FFA: Przycisk służy do zmiany kąta nachylenia przedniego skrzydła (front flap adjust).

Mark: Zwykle używany w sytuacji gdy kierowca zauważy coś niepokojącego w zachowaniu samochodu. Inżynierowie przeglądają wtedy wnikliwie telemetrię i szukają ewentualnej usterki.

ON/OFF: Używamy do zatwierdzenia operacji wybranej za pomocą +1/-1 (+10).

Neutral: Bieg jałowy lub jak kto woli luz. Sytuacja podobna jak przy wstecznym.

Pit Limiter: Uruchamia ogranicznik prędkości. Używany w przy wjeździe do alei serwisowej. Zwykle podczas treningów ograniczenie wynosi 60 km/h a podczas kwalifikacji i wyścigu 100 km/h.

BPF: Używany do optymalizacji zachowania sprzęgła. Z tego co zrozumiałem kierowca wciska go kiedy sprzęgło zaczyna “brać” aby inżynierowie mogli lepiej zrozumieć pracę sprzęgła i dostosować je do wymagań kierowcy.