Sauber C36

Zespół Sauber jest drugim, który zdecydował się pokazać światu swój nowy bolid. Poniżej znajdziecie galerię zdjęć oraz interaktywny gadżet, który wielu czytelnikom przypadł mocno do gustu.

Picture 3 of 5


fot. Sauber F1 Team

Po dość zachowawczej prezentacji Williamsa i bardzo “bezpiecznych” grafikach, zespół Saubera wykonał bardzo odważnych ruch, pokazując nam prawdziwy bolid. C36 w nowym, rocznicowym malowaniu prezentuje się niesamowicie. W bolidzie można z łatwością dostrzec wszystkie zmiany, wymuszone nowym regulaminem technicznym.

Nos jest bardzo zbliżony do zeszłorocznej konstrukcji, czego nie można już powiedzieć o kształcie przedniego skrzydła. Jego zewnętrzna część została całkowicie przeprojektowana, aby ograniczyć wpływ zmiany szerokości opon na przepływ powietrza. Konstrukcja nie zdradza szczegółów, które miałyby sugerować, że zespół Saubera zamierza wykorzystać system S-duct.

Znacznie węższe są również boczne wloty powietrza, co podobnie jak w przypadku dwóch wcześniej pokazanych bolidów, sugeruje na poważne zmiany w układzie chłodzenia. Wlot powietrza umieszczony nad głową kierowcy również się zmienił, a jego wydajność z pewnością wzrosła. Sam wlot jest podzielony aż na sześć niezależnych kanałów.

Sekcja za przednim zawieszeniem będzie kluczowa dla wydajności aerodynamicznej tegorocznych bolidów i tu Sauber mógł nie pokazać wszystkiego. Widać jednak ogromną zmianę w tym obszarze i tam podczas testów w Barcelonie należy wypatrywać nowych rozwiązań.

Na pokrywie silnika pojawiała się charakterystyczna płetwa rekina. Nie jest to element obowiązkowy, ale należy się go spodziewać w większości konstrukcji. Jego celem jest izolowanie tylnego skrzydła w zakrętach od zaburzonego powietrza, generowanego przez przednie zawieszenie.

Na uwagę zasługuje ilość szczelin w podłodze, umieszczonych tuż przed tylną oponą. Ich zadanie to uszczelnienie przestrzeni pomiędzy tylną oponą, a dyfuzorem. Jest to kolejny kluczowy obszar, służący wykorzystaniu nowych zapisów regulaminu – w tym przypadku wzrostu powierzchni samego dyfuzora.

Lekko zakrzywione oraz pocięte w bocznej sekcji tylne skrzydło stanowi uzupełnienie zmian, jakie zostały zapisane w tegorocznym regulaminie technicznym.

Czy C36 będzie szybki? Sauber ma szansę, aby zdobyć kilka punktów w początkowej części sezonu. Zeszłoroczna jednostka Ferrari z biegiem czasu będzie tracić do poprawionych silników konkurencji, ale niezawodność może częściowo zrekompensować te straty. Bez Manora w stawce szwajcarska ekipa może dość spokojnie myśleć o przyszłorocznej rywalizacji.

Zdjęcia w dużej rozdzielczości: 1, 2, 3, 4, 5