Co wolno, a czego nie można przekazywać kierowcom?

Ograniczenie komunikacji pomiędzy kierowcą i inżynierem wyścigowym jest jednym z elementów, który może w istotny sposób wpłynąć na tegoroczną rywalizację. Więcej niewiadomych oznacza większe ryzyko podjęcia złej decyzji lub popełnienia błędu, co może mieć bardzo mocne przełożenie na końcowy wynik. FIA ma świadomość, że ograniczenia mogą wpłynąć na kwestie bezpieczeństwa dlatego już w trakcie weekendu lista dozwolonych komunikatów została zaktualizowana.

Przepis ograniczający komunikację ma bardzo prostą konstrukcję – wszystko, co nie jest dozwolone, może zostać uznane za złamanie regulaminu. Dotyczy to nie tylko komunikatów radiowych, ale również informacji przekazywanych na tablicach oraz w inny sposób. Używane wszelkiego rodzaju szyfrów, niezrozumiałych zwrotów z automatu będzie uważane za złamanie regulaminu i zgłoszone sędziom wyścigowym.

Informacje jakie mogą być przekazane kierowcy:

1. Potwierdzenie, że wiadomość przez kierowcę została usłyszana.
2. Informacja o krytyczne problemie w samochodzie – może być użyta tylko w sytuacji gdy awaria części bolidu lub systemy jest nieunikniona.
3. Informacje dotyczące uszkodzenia samochodu.
4. Informacja o wyborze domyślnych ustawień w celu uniknięcia uszkodzenia elementów bolidu, których usterka nie mogła zostać wykryta z poziomu samochodu. Zmiana ustawień nie może pociągać za sobą poprawy osiągów.
5. Instrukcja wjazdu do alei serwisowej w celu naprawy samochodu lub zakończenia rywalizacji.
6. Informacja o problemie w samochodzie rywala.
7. Informacje sędziowskie (flagi, samochód bezpieczeństwa, instrukcje od kontroli wyścigu).
8. Informacje o mokrym torze i oleju oraz elementach bolidów na torze.
9. Informacje o pogodzie.
10. Informacje o czasie zanotowanym przez kierowcę.
11. Informacje o czasie rywala.
12. Ostrzeżenia o ruchu na torze i odległości od innych bolidów w czasie sesji treningowych oraz wyścigu.
13. Informacje o zmianie pozycji z innym kierowcą.
14. Informacja o liczbie okrążeń lub czasie jaki pozostał do końca sesji.
15. Informacja o zajmowanej pozycji.
16. Informacje typu “Push hard”, “Push now”, “Wou will be racing XX”.
17. Informacja o zjeździe do alei serwisowej.
18. Przypomnienie o użyciu ogranicznika prędkości, zmianie ustawień w związku z wymianą opon, białych liniach oraz światłach ostrzegawczych.
19. Złamanie zasad przez kierowcę lub rywali (przestrzelenie szykany, wyjazd poza tor).
20. Informacja o DRS (dopuszczony czy nie).
21. Informacje o problemie z systemem DRS.
22. Informacja o wycieku oleju.
24. Informacje o sekwencji testowej w czasie wolnych treningów.
25. Informacja, aby kierowca pozostał na torze.
26. Zespół może rozmawiać z kierowcą na polach startowych.
27. Informacje o wyłączeniu procedury utrzymywania stałej prędkości po zjeździe samochodu bezpieczeństwa.
28. Zespół może poprosić kierowcę o wykonanie pewnych testów czasie pierwszego i drugiego treningu.

Wprowadzenie restrykcyjnych przepisów to jedno, ale całkowicie odrębną kwestią jest możliwość ich egzekwowania. W tym temacie jest wiele wątpliwości, bo zakres komunikacji, jaki musi zostać poddany weryfikacji będzie ogromny. FIA zapewnia jednak, że jest dobrze przygotowana do nowych regulacji i żadne niedozwolone komunikaty się nie prześlizgną.

W proces śledzenia komunikacji pomiędzy kierowcą a zespołem będzie zaangażowanych dziewięć osób. Oprócz komunikatów radiowych sędziowie będą mieli do dyspozycji obraz z kamer rejestrujących tablice informacyjne. W tym przypadku również obowiązują te same zasady. Charlie Whiting zapowiedział, że wszelkiego rodzaju próby przemycania informacji na tablicach poprzez na przykład używanie różnych kolorów będą również analizowane przez sędziów i konsultowane z zespołami.

Wyścig w Australii, również dla FIA, będzie ogromną lekcją. Federacja zapowiada, że komunikacja pomiędzy kierowcą i jego inżynierem będzie analizowana również po wyścigu, w zestawieniu z telemetrią bolidu. Jeśli pojawią się jakieś wzorce w działaniach, które mogą mieć związek z próbami obchodzenia przepisów, to będą one przedmiotem do wprowadzania kolejnych zmian w przepisach.