Szczegóły dotyczące ograniczenia komunikacji z kierowcami

Dyrektywa techniczna ograniczająca komunikację radiową, przekazana zespołom w zeszłym tygodniu, wywołała lawinę pytań. Nowa interpretacja artykułu 20.1 regulaminu sportowego zaniepokoiła nie tylko kibiców, ale również, a może przede wszystkim zespoły, które publicznie wyraziły swoje obawy.

Na odpowiedź FIA nie trzeba było długo czekać. W kolejnym dokumencie, który federacja przesłała rywalizującym zespołom znalazły się opisy komunikatów oraz adnotacje, czy dana informacja będzie zgodna z regulaminem czy nie. Okazało się również, że zakaz nie będzie dotyczył jedynie komunikacji radiowej, ale również tablic pokazywanych kierowcom w czasie jazdy.

Pełną listę komunikatów zamieszczonych w dyrektywie technicznej opublikował dziś na swoim blogu Adam Cooper.

Komunikaty zakazane (zarówno przez radio jak i tablice):

– szczegóły dotyczące czasów sektorów rywali oraz tego, czy przeciwnik jest szybszy czy wolniejszy,

– ustawienia jednostki napędowej,

– ustawienia skrzyni biegów,

– sposobu używania biegów (obowiązuje od GP Japonii),

– ustawienia ładowania systemu ERS,

– ustawień przepływu paliwa (chyba, że kontrola wyścigu o to poprosi),

– informacje o potrzebie oszczędzania,

– informacje o ciśnieniu i temperaturze opon (od GP Japonii),

– informacje o ustawieniu dyferencjału,

– informacje o mapach startowych, na wyścig i na zmianę opon,

– informacje o mapach sprzęgła,

– informacje o rozgrzewaniu opon (burn-outs) przed startem wyścigu,

– informacje dotyczące balansu hamulców,

– ostrzeżenia o zużyciu i temperaturze hamulców (od GP Japonii),

– informacji o domyślnych ustawieniach kierowcy,

– odpowiedzi na konkretne pytania od kierowcy np. “Czy używam odpowiedniej mapy?”

– wszystkie wiadomości wyglądające na zakodowane.

Komunikaty dozwolone:

– upewnienie się, że kierowca zrozumiał wiadomość,

– czas sektora lub okrążenia,

– czas okrążenia rywala,

– strata do rywala w czasie treningu lub wyścigu,

– “Ciśnij mocno”, “ciśnij teraz”, “będziesz się ścigał z…” lub podobne,

– ostrzeżenia dotyczące ruchu na torze,

– odległości od rywali w kwalifikacjach pozwalające na lepsze ustawienie się i czysty przejazd,

– ostrzeżenie o przebitej oponie,

– wybór mieszanki na kolejną zmianę,

– liczba okrążeń wykonana przez rywala na danej mieszance w czasie wyścigu,

– wybór opon przez rywali,

– wzmianka o możliwych problemach z samochodem rywala w czasie wyścigu,

– informacje o strategii rywala,

– żółta flaga, niebieska flaga, SC lub inne ostrzeżenia,

– okno SC,

– informacje o karach dla kierowcy lub rywala za przestrzelenie szykany, wyjazd poza tor czy karze doliczenia czasu do końcowego wyniku itp.,

– informacja o możliwości korzystania z DRS,

– rozmowy o uszkodzonym DRS,

– zmiana przedniego skrzydła w czasie kolejnego postoju,

– wyciek oleju,

– mokry tor, olej lub element bolidu na torze,

– wjazd do alei serwisowej,

– ostrzeżenia dotycząca zasad obowiązujących w alei serwisowej podczas wjazdu lub wyjazdu,

– przypomnienia dotyczące ograniczeń toru,

– przekazywanie wiadomości od kontroli wyścigu,

– informacje dotyczące uszkodzeń samochodu,

– ilość okrążeń, które pozostały,

– polecenia zespołu dotyczące pozycji bolidów na torze (team orders),

– informacje dotyczące ustawień aerodynamiki w czasie wolnego treningu,

– informacje o pogodzie,

– wjazd do alei serwisowej i przedwczesne zakończenie wyścigu.