Grosjean i rozpędzona lokomotywa

Po kontrowersjach związanych z wydarzeniami, które miały miejsce przed wyścigiem pora odnieść się do sytuacji, która nastąpiła tuż po jego starcie. Dymiące hamulce w samochodzie Kobayashiego oraz zbyt szybkie zwolnienie sprzęgła przez Pastora Maldonado, były zwiastunem wielkich emocji. Nikt się jednak nie spodziewał, że te przyjdą tak szybko i na chwilę wstrzymają serca wszystkich kibiców.

Niepozornie wyglądający kontakt pomiędzy bolidami Grosjeana i Hamiltona sprawił, że pierwszy zakręt zamienił się w skład bardzo ekskluzywnych części samochodowych. Widząc gorącą dyskusję pod jednym z poprzednich wpisów nie mogę przejść obojętnie obok winy oraz kary. Po wielokrotnym przejrzeniu zapisów ze startu, ze wszystkich możliwych ujęć nie mam żadnych wątpliwości, że Romain Grosjean był głównym winowajcą. Hamilton, o którym tak dużo napisałem w poprzednim wpisie, był tym razem jednym z pasażerów rozpędzonej lokomotywy. Pretensje Brytyjczyka i pukanie w kask były całkowicie uzasadnione, bo skutki wypadku mogły być dużo poważniejsze.

Mam nieodparte wrażenie, że Grosejan próbował postraszyć Hamiltona. Jego manewr, delikatny ruch kierownicą w prawo, w momencie kiedy zakończył zjazd do wewnętrznej i pozostawił Hamiltonowi odpowiednią ilość miejsca, wyglądał jak trącenie barkiem. Francuz zapomniał jednak, że cała akcja nie rozgrywa się na bieżni, a rozpędzony bolid, po brzegi wypełniony paliwem, zwyczajnie nie wywróci się. Można się doszukać pewnej celowości w działaniu i pewnie dlatego sędziowie, po prawie dwudziestu latach, ponownie sięgnęli po karę wykluczenia.

Jedyne, co mi się nie podoba, to uzasadnienie kary, a dokładniej fragment, który mówi o wyeliminowaniu kierowców prowadzących w klasyfikacji.

The Stewards regard this incident as an extremely serious breach of the regulations which had the potential to cause injury to others. It eliminated leading championship contenders from the Race. The Stewards note the team conceded the action of the driver was an extremely serious mistake and an error of judgement. Neither the team nor the driver made any submission in mitigation of penalty.

Określenie jest niezwykle nieszczęśliwe, bo wynika z niego, że gdyby Grosjean pozbierał kierowców ze środka stawki, to kara nie byłaby tak dotkliwa.