Kontrrewolucja

Dzisiejsze treningi przebiegły pod znakiem deszczu. Aura pokrzyżowała plany wszystkim zespołom, czego dowodem były długie przerwy w czasie, których totalnie nic nie działo się na torze. Było zimno, morko i pochmurno. Całkowicie inna atmosfera panował podczas konferencji prasowej, na której został poruszony temat nowych przepisów.

Wielu dziennikarzy już w czasie treningów donosiło na twitterze, że samochody Red Bulla oraz Lotus Renault brzmią zdecydowanie głośniej w strefach hamowania niż cała reszta stawki. Niektórzy wietrzyli w tym jakiś podstęp. Na konferencji okazało się, że wszystko jest zgodne z przepisami, które FIA po cichu zmieniła (!). Zespoły zaopatrywane w silniki przez Renault mogą podczas hamowania otwierać przepustnicę do 50%, a nie jak do tej pory zapowiadano jedynie do 10%. Powód? Renault przedstawiło FIA dane, które mają pokazywać, że przy tak otwartej przepustnicy nie może dojść do zapalenia mieszanki.

Między Hornerem a Whitmarshem doszło do prawdziwej pyskówki. Szef Red Bulla określił zaistniałą sytuację jako “właściwą, uczciwą i sprawiedliwą”. Martin Whitmarsh określił natomiast nowe regulacje jako “niejednoznaczne i zmienne”. Obecny na konferencji Tony Fernandes początkowo przybrał strategię “nie wiem o co tym panom chodzi”, ale na zakończenie wziął stronę McLarena.

FIA chciała w ten sposób wyrównać szanse zespołów, bo jak wiadomo silniki Mercedesa mają cechować się zdecydowanie większą mocą od jednostek z Viry. Trudno mi w to wszystko uwierzyć, bo sytuacja wygląda jak żart na prima aprilis. Różne przepisy dla różnych zespołów. Paranoja… Na to wszystko Adam Cooper podał na swoim blogu, że zespół Renault nie korzysta z tradycyjnej przepustnicy w kształcie beczki, ale czegoś w rodzaju motylka. Według inżynierów innych zespołów 50% ma w rzeczywistości dawać około 68%. Totalny bałagan…

Tymczasem szef Lotus Renault przyznał, że zespół mocno rozważa powrót do tradycyjnej lokalizacji wydechu. Dużo będzie zależeć od danych, które mają zamiar zebrać na Silverstone o ile pogoda na to pozwoli.